چکیده:
هدف: مدل عدم تحمل ابهام در آغاز برای توضیح و تبیین نگرانی در زمینه ی اختلال اضطراب منتشر ایجاد و توسعه یافت اما به تدریج در مطالعات حوزه یادگیری هم وارد شد. در راستای گسترش این مدل به حوزه تحصیلی پژوهش حاضر به هدف بررسی تاثیر تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان انجام پذیرفته است.
روش: روش مطالعه حاضر از نوع علی– مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد ساوه بود، که تعدادشان بالای 7000 نفر بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان شامل 350 دانشجو بود که این تعداد با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها از نظر میزان تحمل ابهام ارزیابی شدند. سپس با توجه به سطح تحمل ابهامشان به دو گروه دانشجویان دارای تحمل ابهام بالا و پایین تقسیم شدند.
یافته ها: بر این اساس تعداد نمونه به 190 نفر کاهش پیدا کرد. از مقیاس تحمل ابهام مبارکه (1388) برای سنجش تحمل ابهام، پرسشنامهی فراشناخت ولز و کارت رایت – هاتن(2004) برای سنجش باورهای فراشناختی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودانگیخته پینتریچ و دیگروت (1990) برای سنجش درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیرهMANOVA استفاده گردید.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی دانشجویان موثر است، همچنین این نتایج مشخص کرد قدرت تحمل ابهام باعث افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان می شود. یافته های این پژوهش خاطر نشان می سازد نقش سازه تحمل ابهام در مباحث آموزشی غیر قابل انکار است.
Objective:In the first، intolerance of ambiguity model developed to explain generalized anxiety disorders but gradually they were in the field of learning studies. In order to extend this model to the academic area this study was conducted to analyses efficiency of tolerance of ambiguity on metacognition believes and academic engagement among college students.
Method:The event study methodology is ex post facto research. Statistical population included all female and male students at Islamic Azad University in Saveh. Their number was above 7000 students. Sample size was based on Krejcie and Morgan table which included 350 students. They were selected using a multistage cluster sampling method. Participants were assessed in terms of tolerance of ambiguity. Then according to the level of tolerance of ambiguity، were divided into two groups that have high and low tolerance.
Results:Accordingly the number of sample reduced to 190. Mobarake tolerance of ambiguity Scale(1388) was used to measure ambiguity tolerance، Cartwright-hatton & Wells Metacognition questionnaire(2004) was used to measure metacognition believes and De Groot & Pintrich Spontaneous learning strategies questionnaire(1990) was used to measure academic engagement. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used for statistical analysis.
Conclusion: The results showed that tolerance of ambiguity affects students metacognition believes. Also، they showed that tolerance of ambiguity power increased academic engagement. The findings pointed out the role of ambiguity of tolerance are undeniable contrast in academic area.