چکیده:
براساس یافتههای روانشناسان برای اینکه بتوان فردی را کمتوان ذهنی قلمداد کرد، تنها داشتن بهرۀ هوشی پایینتر از متوسط کافی نیست، بلکه این افراد در رفتارهای سازشی، مشکلات ملموس و مشخصی دارند. تحقیق در زمینۀ رفتارهای سازشی برای افراد با نیازهای ویژه سودمند است و برای اینکه کودکان کمتوان ذهنی بتوانند خود را با زندگی اجتماعی سازگار کنند میبایست مهارتهای آنها در زمینۀ رفتار سازشی بهبود یابد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر بهبود رفتار سازشی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر نه تا پانزدهسالۀ شهرستان لردگان انجام گرفت. بدین منظور از بین 156 دانشآموز کمتوان ذهنی آموزشپذیر، بهصورت تصادفی ساده 28 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (7 پسر، 7 دختر) و کنترل (7 پسر، 7 دختر) گمارده شدند. پرسشنامۀ رفتار سازشی واینلند (1965)، بهعنوان پیشآزمون روی دو گروه اجرا شد. سپس فعالیت ورزشی بهعنوان برنامة مداخلهای به مدت دو ماه و هر هفته 3 جلسه (45 دقیقهای) روی گروه آزمایش اجرا شد. دادههابا استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس با بهرهگیری از نرمافزار spss تجزیهوتحلیل شد (05/0>P). یافتهها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در رفتار سازشی و خردهمهارتهای اجتماعی شدن، ارتباط، جابهجایی و حرکتی، خودیاری در پوشیدن، خودیاری عمومی و خودیاری در خوردن تفاوت معنادار آماری (05/0>P) وجود داشت. اما در خردهمهارتهای مسائل شغلی و خودرهبری تفاوت معنادار مشاهده نشد که نشان میدهد اجرای یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر بهبود رفتار سازشی در بعضی خردهمهارتهای آن در دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است که از این شیوه میتوان در توانبخشی و آموزش کودکان کمتوان ذهنی بهره برد.
خلاصه ماشینی:
"/>(2008)، مهارت ها و رفتارهاي سازشي را در قالب زير طبقه بندي 8 ptual"/>ptual"/>: شامل 9 ation"/>ati 10 ction"/>ction"/>، مهارت سلامت و Mental Retardation Kirk, Gallagher, Coleman & Anastasiow Gargiulo Children with Intellectual and Developmental Disabilities American Association of Mental Retardation Adaptive Behavior Oakland & Harrison.
رافعي، متقي مقدم و تفضلي (1381)، نيز گزارش كردند كه حركت ها و فعاليت هاي ورزشي موزون اثر مثبتي بر رشد مهارت هاي ادراكي – حركتي و سازگاري اجتماعي كودكان كم توان ذهني م Lewis, Timothy & George Garita, Ann, Evaldsson, William & Corsaro Dreton & Sheri بنابر پژوهش ها حدود 06/13 درصد افراد يك جامعه را كودكان استثنايي تشكيل مي دهند كه ازاين مقدار 1 تا 2 درصد كم توان ذهني آموزش پذير با رفتارهاي سازشي پايين هستند (10).
در سطح آمار استنباطي با توجه به طرح تحقيق و نوع فرضيهها و داده هاي به دست آمده، با استفاده از نرمافزار آماري (SPSS 1 7) از روش تحليل كوواريانس تكمتغيره1 براي بررسي فرضية اصلي و از تحليل كوواريانس چندمتغيره 2 براي بررسي تفاوت عملكرد گروه آزمايش و كنترل در خرده مقياس هاي رفتار سازشي در سطح معناداري (05/ نتايج و يافتههاي تحقيق در اين تحقيق تأثير يك دوره فعاليت منظم ورزشي بر بهبود رفتارهاي سازشي دانش آموزان (پسر و دختر) كم توان ذهني آموزش پذير نه تا پانزده سال بررسي شد.