چکیده:
توسعه نگارش پیشینه پژوهش در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مستلزم آموزش و ترویج آن در دپارتمان های علمی و پژوهشی و هدایت گام به گام دانشجویان برای انجام آن است. در این راستا، این مقاله به اقدامات عملی نگارش پیشینه پژوهش پرداخته و مرور سیستمی را به عنوان متدولوژی انجام آن معرفی می کند. مرور سیستمی به لحاظ لوازم متدولوژیک و گستردگی آن و امکاناتی که لازم دارد معمولا در موسسات پژوهشی و برای اهداف ویژه ای کاربرد دارد. همچنین خود می تواند به صورت مطالعه یا پژوهشی مستقل مطرح شود در حالیکه مرور سنتی معمولا مقدمه ای برای پژوهشی جدید توسط پژوهشگران یا دانشجویان تلقی می شود. به رغم مزایای مرور سیستمی، پیشنهاد اصلی ما در این مقاله آن است که با توجه به وضعیت فعلی پژوهش در کشور و عدم انسجام آن و ناشناخته بودن بسیاری از مطالعات و عدم استفاده از دستاوردهای آنها، مرور سنتی نیز باید به مثابه مطالعات مستقل مورد حمایت قرار گیرد.
Following the first part of our article on Literature Review and Systematic Review، in this second part we elaborate in detail the importance of systematic review and its method to improve the skills in this regard. To prepare a literature review، one has to define research domain، to find appropriate sources، to organize findings، to validate prior researches، and to put them in logical sequence. By systematic review we mean aggregating researches to be verified (quantitatively in preference). It help us elaboration and examination of theories.
خلاصه ماشینی:
چرا که این نظریه بر وابستگی متقابل نهادهای اعمال قدرت و درنتیجه بر یگانگی رسانهها با منابع قدرت و اقتدار اجتماعی تاکید دارد(مک کوایل،1385:97)"نظریه گلوله جادویی"/ Magic Bullet Theory نامی بود که بعدها و متاثر از همین عملکرد رسانه در طی سالهای جنگ جهانی اول به این نوع اثر رسانههای جمعی داده شد.
برخی آن را از زاویه عامل یا کارگزار دیدهاند؛برخی برآنچه تاکید کردهاند که از این عامل متاثر میشود و برخی نیز توجه خود را به فرایند و پویایی این فرایند علت-معلولی معطوف داشتهاند (bahador,2007:4-5) بهطور کلی اگر بپذیریم تأثیر فناوریهای ارتباطی همان اثر سی ان ان تعریف شده است؛ طرفدارن آن برآن هستند که رسانهها به ویژه در مواقع بحرانی و فجایع انسانی میتوانند بر دولتها تاثیر بگذارند و آنها را وادار به واکنش برای رفع بحران کنند.
آنها نشان دادند رابطهای مهم بین تغییر در فضای رسانهای آمریکا یعنی گسترش جغرافیایی پوشش شبکه کابلی فاکس نیوز1 بین سالهای 1996 تا سال 2000 و افزایش میزان دسترسی آن،با نوع رفتار رایدهی افرادی وجود داشته است که در معرض این تلویزیون قرار گرفتهاند.
هرمان و چامسکی در کتاب خود با نام"تولید رضایت"/ Manufactuerin Cosent ،پنچ صافی را معرفی میکنند و توضیح میدهند که چرا رسانههای اصلی آمریکا بهعنوان تبلیغات در خدمت منافع اقلیت درمیآیند و تنها خبرهایی که همسویی با منافع اقلیت دارند میتوانند از این پنج صافی بدون مشکل گذر کنند و توجه رسانهها را به خود جمع کنند.