چکیده:
دراین پژوهش به مقایسه خودکار آمدی و خلاقیت دانش آموزان کاربر اینترنت با دانش آموزان غیر کاربر در شهر بوشهر در سال تحصیلی 85 - 84 پرداخته است. هدف پژوهش مقایسه خودآکارآمدی و خلاقیت میان دانش آموزان کاربر اینترنت و غیر کاربر بود و این پرسش مطرح شد که آیا میان خودکارآمدی و خلاقیت دانش آموزان کاربر اینترنت با دانش آموزان غیر کاربر تفاوتی وجود دارد؟ طرح پژوهش از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری، دانش آموزان سال سوم ریاضی و فیزیک دبیرستان های بوشهر در سال تحصیلی 85 - 84 بود که عده ی آنان 610 نفر است که از میان آنان به روش تصادفی 208 نفر برای نمونه انتخاب شدند (104 نفر کاربر اینترنت و 104 نفر غیر کاربر اینترنت) که در معدل و سن و پایه تحصیلی همتا شده اند .ابزار مورد استفاده، مقیاس خودکارآمدی نظامی، متیوس، جروسلم و رالف شوارز است که ابزاری مداد کاغذی است . همچنین برای شنجش خلاقیت از پرسش نامه چند بعدی خلاقیت سلیمانی که دو فرم کلامی و تصویری دارد استفاده شده است. با توجه به تحلیل داده ها در مورد فرضیه نتایج زیر به دست آمد:
1. خود کارآمدی دانش آموزان کاربر اینترنت بالاتر ازدانش آموزان غیر کاربر بود.
2. خلاقیت دانش آموزان کاربر اینترنت بالاتر از دانش آموزان غیر کاربر بود.
خلاصه ماشینی:
1. آیا خودکارآمدی دانشآموزان کاربر اینترنت و غیرکاربر متفاوت است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی از آزمون t مستقل استفاده شده که نتایج آن در جدول شماره 1 گزارش شده است.
2. آیا میان خلاقیت دانشآموزان کاربر اینترنت و دانشآموزان غیرکاربر تفاوت معنادار وجود دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی از آزمون t مستقل استفاده شده که نتایج آن در جدول شماره 2 گزارش شده است.
2-1-آیا میان عوامل خلاقیت تصویری(سیالی،انعطافپذیری،بسط و ابتکار)دانشآموزان کاربر اینترنت و دانشآموزان غیرکاربر اینترنت تفاوت معنادار وجود دارد؟ براساس نتایج مشاهده شده در جدول شماره 2 آزمون t اجرا شده با توجه به اینکه t مشاهده شده سیالی،2/9 انعطافپذیری 4/24،بسط 5/49 و ابتکار 4/5 در سطح 0/01و با درجه آزادی 206 بزرگتر از مقدار t جدول 2/57 است،بنابراین فرضیه صفر رد میشود.
2-2-آیا میان عوامل خلاقیت کلامی شوخطبعی،حساسیت به مسایل، اعتمادبهنفس و خیالپردازی دانشآموزان کاربر اینترنت و دانشآموزان غیر کاربر تفاوت معنادار است؟ براساس نتیجه مشاهده شده در جدول شماره 2 آزمون t اجرا شده با توجه به اینکه t مشاهده شده شوخطبعی 3/27 و اعتماد بهنفس 2/82 در سطح 0/01 و با درجه آزادی 206 بزرگتر از مقدار t جدول 2/57 است،بنابراین فرضیه صفر رد میشود.
همچنین نتایج تحلیل دادههای بهدست آمده از آزمون پرسش فوق(جدول شماره 2)نشان میدهد که میان حساسیت به مسایل و خیالپردازی (1)- uodaitliM دانشآموزان کاربر اینترنت با دانشآموزان غیرکاربر تفاوت معنادار وجود ندارد.