چکیده:
با وجود نقش انکارناپذیر یادگیری در فرایند کارآفرینی» الگوی جامعی که یادگیری را از منظر منایع- روشها و در پیوند با عملکرد کارآفرینان توضیح دهد در دسترس کارآفرینان و پژوهشگران قرار ندارد. از این رو این پژوهش در پی ارائ الگوی منابع- روشهای بادگیری کارآفرینان نوپای کشور است. پژوهش حاضر با روش کیفی و از طریق مصاحبة عمیق و نیمهساختارمند انجام شده است. به این منظور با ۱۲ نفر از کارآفرینان نوا و برخوردار از تحصیلات دانشگاهی» که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدهاند» مصاحبه انجام شده است و دادهها در سه مرحله شامل: تعیین شواهد گفتاری» شناسایی روشهای بادگیری و مرتبط کردن روشها با منابع بادگیری کدگذاری شدهاند؛ در نتیجة این تحقیق منابع روشهای بادگیری کارآفرینان نوپا به تفکیک مراحل فرایند کار آفرینی شناسایی و معرفی شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد کار آفرینان در استفاده از منابع یادگیری شامل: تعاملات انسانی» فعالیتهای کاری و آموزش- انتشارات دیدگاه جهانشمول دارند و همگان از منابع سهگانة یادگیری استفاده میکنند. از سوی دیگر, در به کا رگیری روشهای بادگیری به صورت اقتضایی رفتار میکنند؛ به عبارت دیگرء افراد به اقتضای تفاوتهای شخصیتی و موقعیتهای کاری از روشهای متفاوت بادگیری برای ایجاد و ادارة کسب و کار استفاده کردهاند.
The issue of entrepreneurial learning and entrepreneurs’ different learning methods are addressed to attract and empower young interested people to create and manage business activities. Although learning has a crucial role in the process of entrepreneurship، entrepreneurs and researchers lack a comprehensive pattern for explaining learning in terms of sources، methods، as well as entrepreneurs’ performance. Therefore، the present study seeks to present a pattern for early stage entrepreneurs’ learning sources and methods in Iran. This is a qualitative research including an in-depth and semi-structured interview. Participants of the study include 12 novices while highly-educated entrepreneurs were chosen using purposeful sampling. They were interviewed and the data were encoded in three steps as follows: determining oral evidence، identifying learning methods، and relating the learning methods to the sources. As a result of this study، amateur entrepreneurs’ learning methods and sources have been identified and presented in light of different stages of the entrepreneurial process. The study yielded the result that entrepreneurs adopt a universal perspective on using learning sources such as human interactions، performance of duties، training programs and publications whereby all of them use the three above-mentioned learning sources. On the other hand، contingency approach was used in terms of learning methods. In other words، it was revealed that entrepreneurs adopt effective methods that suit different personalities and particular working environment to run business activities.
خلاصه ماشینی:
به این منظور بـا ١٢ نفـر از کارآفرینـان نوپـا و برخوردار از تحصیلات دانشگاهی ، که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند، مصاحبه انجام شده اسـت و داده ها در سه مرحله شامل : تعیین شواهد گفتاری ، شناسایی روش های یادگیری و مرتبط کردن روش هـا بـا منـابع یادگیری کدگذاری شده اند؛ در نتیجۀ این تحقیق منابع روش های یادگیری کارآفرینان نوپا بـه تفکیـک مراحـل فرایند کارآفرینی شناسایی و معرفی شده اند.
Learning from training-publications کارآفرینانه صورت گرفته است ؛ به عبارت دیگر، با وجود مطالعات گسترده در پیشینۀ موضـوع یادگیری تاکنون پژوهشی شفاف و جـامع کـه سـنخ شناسـی جـذاب و کـاربردی از روش هـای یادگیری های کارآفرینان را در اختیار ما قرار دهد، انجام نشده است و در الگوهایی که تاکنون ارائه شده اند متأسفانه نگاه جزءنگر دربارة ابعاد یادگیری کارآفرینانه وجود دارد؛ در حالی کـه عملکرد کارآفرینی صرفا حاصل یادگیری یک یا دو روش نیست بلکه حاصل استفادة همزمان از چند روش و به گونـه ای هـم افـزا و متناسـب از منـابع چندگانـه اسـت .
با توجه به موضوع فوق مسئلۀ پژوهشی زیر مطرح است : کارآفرینان موفق و برتر از چه منابع و روش هـای یـادگیری بـرای پـرورش شایسـتگی هـای کارآفرینانـۀ خـود اسـتفاده کـرده انـد؟ بـه بیـانی دیگـر، الگـوی منـابع و روش هـای یـادگیری کارآفرینانه چه ابعادی دارد؟ مروری بر پیشینۀ تحقیق در ادامه ، پژوهش های پیشین بر سـه محـور منـابع یـادگیری کارآفرینـان ، روش هـای یـادگیری کارآفرینان و عملکرد یادگیری کارآفرینان بررسی می شوند.
A Dynamic Model of Entrepreneurial Learning, Entrepreneurship Theory & Practice,Vol. 25, No. 3, pp.