چکیده:
در آغاز قرن بیست و یکم» تغییرات سریع و همهجانبة جهانی چنان محیط فعالیت سازمانها را دگرگون کرده است که سازمانها و مدیران آنها برای ساز گاری با تغییرات و تحولات جهانی باید راههای نوینی برای اقدامات بیابند تا بتوانند در صحنة رقابت داخلی و جهانی باقی بمانند. در واقع» سازمانی موفق خواهد بود که بتواند به مزیت رقابتی پایدار دست یابد. در این راستاء پژوهش حاضر به تحلیل الگوی نوآوری بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار با روبکرد کارآفرینانه میپردازد. این پژوهش از جهت هدف کاربردی است و دادهها به طور کیفی و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شدند. بدین منظور از پرسشنامة استاندارد تقسیمبندی لیکرت استفاده شده است و ۱۱۰ نفر از صنعتگران صنعت فرش در استان اصفهان سنجیده شدند. تحلیل اطلاعات با آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار آماری 20 و 80019 انجام شده است. نتایج ببانگر آن است که کارآفرین گرایی بر ارتباط بین نوآوری بازاریابی و مزیت رقابتی پایدار موثر است و میتوان از طربقی کا رآفرین گرایی این رابطه را بهبود بخشید؛ همچنین نو آوری بازاریابی به طور مستقیم با مزیت رقابتی پایدار در ارتباط است
In early 21st century، rapid and all- inclusive global change has transformed so much the working environment of organizations that the organizations and their managers are obliged to find new ways for their actions to adapt to global change and evolution، so that they can survive in the domestic and global competition arena. In fact، an organization will be successful that can achieve a sustainable competitive advantage. Towards that end، the present study tries to design a model for the influence of marketing innovation on the sustainable competitive advantage with an entrepreneurship approach. The qualitative data of this applied research was collected by means of a questionnaire. For that purpose، a standard questionnaire based on Likert classification was used and 110 artisans of carpet industry in Isfahan Province were assessed. Data analysis was performed by descriptive and inferential statistics using AMOS 20 and SPSS19 software. The findings show that entrepreneurial orientation affects the relationship between marketing innovation and sustainable competitive advantage and one can improve that relation through entrepreneurial orientation. Also، marketing innovation is directly related to sustainable competitive advantage.
خلاصه ماشینی:
١. ارزشمندبودن ٢: یک منبع ارزشمند استاگر قابل استفاده باشد؛ برای مثـال بـرای افـزایش سهم بازار، دستیابی به مزیت هزینه یا شارژ قیمت حق بیمه (ایـن ویژگـی هـا از منبـع بـه طور متقابل مانع یکدیگر نیستند و از این رو یک منبع ممکن است ویژگی های مختلـف داشته باشد).
شاخص های برازش مدل شاخص برازش مقدار ملاک تفسیر CMIN ٤٠/١٦٧ - برازش مطلوب مطلق P-value ٠/٣٣٢ بیشتراز ٠/٠٥ برازش مطلوب DF ٣٧ ٥٥ برازش مطلوب TLI ٠/٩٨٧ بیشتر از ٩ /٠ برازش مطلوب تطبیقی CFI ٠/٩٩١ بیشتر از ٩ /٠ برازش مطلوب PNFI ٠/٦٠٨ بیشتر از ٠/٥ برازش مطلوب مقتصد PCFI ٠/٦٦٧ بیشتر از ٠/٥ برازش مطلوب CMIN/DF ١/٠٨٦ بین ١و٥ برازش مطلوب نسبی RMSEA ٠/٠٣٨ بین ٠ و١ برازش مطلوب حال برای بررسی این پرسش که نوآوری بازاریابی چگونه از طریق کـارآفرین گرایـی بـر مزیـت رقابتی پایدار تأثیر می گذارد، از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار Amos بهره گرفته شده است .
نتایج پژوهش حاضر با نتایج سلیونک و همکاران (٢٠١٢) هماهنگ است کـه بیـانگر تـأثیر کارآفرینی و نوآوری خدمات بر مزیت رقابتی پایـدار اسـت ؛ همچنـین ماریـادوس و همکـاران (٢٠١١) قابلیت ها و تواناییهای بازاریابی را در ارتباط و متصل به استراتژی های نـوآوری بـرای پایداری شرکت و مزیت رقابتی دانستند که این یافته ها به تأییـد نتـایج پـژوهش حاضـر کمـک می کند.