چکیده:
در عصر حاضر شرایط محیط به گونه ای است که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را بـه سـمت بهبود عملکرد و خوداتکایی مالی سـوق مـی دهـد. هـدف از ایـن مقالـه بررسـی تـاثیر گـرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی با متغیر میانجی عدالت سازمانی پژوهـشکده و مراکـز پژوهـشی دولتی مستقر در شهر تهران می باشد. این تحقیق از نظر ماهیت و روش توصـیفی - همبـستگی و از نظر هدف ،کاربردی است . جامعه ی آماری تحقیق شامل ٥٠٠ نفر از محققان شاغل بـوده کـه با محاسبه ی فرمول کوکران حجم نمونه ای برابر ٢٠٨ نفـر بـرای پاسـخ گـویی بـه پرسـش نامـه ی تحقیق به دست آمد. به منظور روایی پرسش نامه از روایی محتـوایی و بـرای پایـایی آن از آلفـای کرونباخ استفاده شد. آزمون فرضیات تحقیق و مدل تحلیل مـسیر آن براسـاس روش مـدل یـابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شد. نتایج نشان مـی دهـد کـه رابطـه ی بـین عدالت و عملکرد سازمانی ٠/٩٢ است که نشان می دهـد ارتبـاط مـستقیم و بـه شـدت قـوی بـین عدالت و عملکرد سازمانی وجود دارد؛ همچنین رابطه ی مستقیم و قوی بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی با مقدار (٠/٨٨) وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
کارشناسی ارشد MBA دانشگاه مالک اشتر (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩١/١٠/٢، تاریخ تصویب : ١٣٩٢/٣/٦) چکیده واژه های کلیدی : گرایش کارآفرینانه ، عملکرد سازمانی ، عدالت سـازمانی ، نظریـه ی تبـادلات اجتماعی مقدمه در طول دهه ی گذشته تغییرات چشمگیری در شیوه ی برخـورد دولـت هـا بـا مؤسـسات پژوهشی و دانشگاه ها رخ داده است .
همــان گونــه کــه ویکلونــد و شــفرد (٢٠٠٣) توضــیح داده انــد بــا اینکــه محققــان گــرایش کارآفرینانه ، هم اثر مستقل این گرایش بر عملکرد (٢٠٠٣ ,Shepherd &Wiklund ) و هم اثـر وابـسته بـه همـراه متغیرهـای محـیط خـارجی (١٩٨٩ ,Slevin &Covin ) را بررسـی کرده اند، در عین حال براساس نظر لامپکین و دس (١٩٩٦)، نقش میانجی گرانه ی متغیرهای داخلی سازمان در تبیین رابطه ی بیان شده را نادیده گرفته اند.
درباره ی رابطه ی بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی ، سؤالات بسیاری همچنان بی پاسخ مانده است و کمبود شدیدی در حوزه ی پژوهش های تجربـی دربـاره ی متغیرهـای میانجی بین این دو متغیر احساس می شود.
در حـالی که نتایج تحلیل مسیر مدل اول (نمودار ١)، بر نقش میانجی گری شاخص عـدالت سـازمانی بر رابطه ی بین گرایش های کارآفرینانه و عملکرد سازمانی صحه می گـذارد، ایـن نقـش در مدل دوم (نمودار ٢) تأیید نمی شود.
(2011), "Empirical analysis of organizational justice towards employee’s customer oriented behavior: A case study of Medical Institutions in Pakistan", African Journal of Business Management, 5, 4, 1286-1292.
G. (2001), "Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance", Journal of Business Venturing, 16, 5, 429-451.