چکیده:
استنباط حکم سابّ النبی( از «سنّت اسلامی» و «حدیث»، مسئله و هدف این پژوهش است. در این مقاله، مجموعه احادیث نبوی موجود در آثار اهل سنّت و شیعه پیرامون کیفرسبّ پیامبر( و افزون بر آن، احادیث اهل بیت( در باره مسئله، تحقیق و بررسی گردیده است. برخی از این احادیث، سنّت قولی و گفتار پیامبر( و امامان را در باره حکم قتل ناسزاگوی به پیامبر( گزارش کرده و برخی، دستور بر اجرای کیفر قتل را بیان نموده و برخی نیز، تقریر و تایید اقدام اصحاب بر قتل سابّ النبی( را در بر دارد. محقق از هر سه قسم سنّت، مجازات سابّ النبی را استنباط نموده و در این راستا، موارد اجرای این کیفر در عصر رسالت، عصر امامت و عصرغیبت، به ویژه مجازات هایی را که به دستور پیامبر( و امام( یا پیش روی ایشان انجام شده است، از کتاب های تاریخی نقل نموده و از آنها، نیز برای به دست آوردن حکم سابّ النبی استفاده کرده است. سرانجام، با گزارش اجماع فقهای شیعه و اهل سنّت برحکم و تبیین اجماعات منقول و محصّل فقیهان و مجتهدان، کیفر سابّ النبی را مورد تایید و تاکید قرارداده است.
خلاصه ماشینی:
محقق از هر سه قسم سنت، مجازات ساب النبی را استنباط نموده و در این راستا، موارد اجرای این کیفر در عصر رسالت، عصر امامت و عصرغیبت، به ویژه مجازات هایی را که به دستور پیامبر( و امام( یا پیش روی ایشان انجام شده است، از کتاب های تاریخی نقل نموده و از آنها، نیز برای به دست آوردن حکم ساب النبی استفاده کرده است.
ک: نجفی، ١٩٨١، ج٤١، صص٤٣٥-٤٣١؛ مکارم شیرازی، [ بی تا]، ج٢، ص١٩٩؛ حسینی شیرازی، ١٤٠٩، ج٨٧، صص٣٨٨-٣٨٧) و اهل سنت( قاضی عیاض، ١٤٢٤، صص٥٤٦-٥٤٥؛ ابن تیمیه، ١٩٧٥، ص٦، ٦٠، ٧١، ٣٩٩؛ شوکانی، [بی تا]، ج٧، صص٢١٤-٢١٣) به همین سنت عملی و سیره عملی و اوامر پیامبر در اجرای حکم ساب النبی و تقریرات ایشان و تأیید اجرای احکام اصحاب خویش، برای اثبات حکم قتل ساب النبی، استشهاد و استناد کرده و این اوامر و تقریرات را دلیل حکم قرار داده اند و برای نشان دادن اجزای احکام ساب النبی، به همین گزارش های تاریخی استدلال کرده اند.
امام علی(، هم در عصر پیامبر بر اساس فرمانهای پیامبر، مجازات ساب النبی را اجرا نموده و هم پس از رحلت آن حضرت، این حکم الهی را اجرا کرده است.
سر انجام در قانون مجازات اسلامی، که در ١٣٧٥در مجلس شورای اسلامی تصویب گردید، در ماده ٥١٣ قانون، چنین آمده است: «هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیای عظام یا ائمه طاهرین(، یا حضرت صدیقه طاهره( اهانت نماید، اگر مشمول حکم ساب النبی باشد، اعدام می شود و در غیر این صورت، به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.