چکیده:
این مقاله نخست به جایگاه اصلاحگر عالم بشریت و تاثیر تربیتـی آن اشـاره ای می نماید.سپس به تبیین عرصه های این تاثیر در ابعاد مختلف ـ فکری ،روحی و روانی،اخلاقی ،عملی ـ می پردازد.از جمله :١.بعد فکری ـ با تحلیلی بر واژه عقـل در روایـات ـ.٢.بعـد روحی و روانی ـ بـا اشـاره بر اهمیـت ذکـر و دعـا و بررسی ره آوردهای انتظار ـ.٣.بعد اخلاقی ـ با اشاره بر اهمیت نظارت امام بر اعمال شیعیان و زمان ناگهانی ظهور ـ.٤.بعد عملی ـ با نشان دادن تصویری از چگونگی عمل شیعه منتظر ـ.امید که شیعیان منتظر را سودمند آید.
خلاصه ماشینی:
١١ روايات فوق ناظر بر اين است که : اول آن که :حضرت مهدي (ع)هنگامي که دست خود را بر سر بندگان بگذارد عقل آنها جمع و حلم آنها کامل مي گردد.
از اين جهت در روايتي به نقل از امام صادق (ع)دعا مورد تأکيد واقع شده،چنان که حضرت با تأکيد شيعه به شناخت خداوند،پيامبر و حجت هاي الهي،از جمله دعاهاي دوران غيبت را اين گونه توصيه فرموده است :«اللهم عرفني نفسک فأنک إن لم تعرفني نفسک لم أعرف نبيک ،اللهم عرفني رسو لک فأنک إن لم تعرفني حجتک ظللت عن ديني.
بنابر اين با توجه به آيـه و روايت فوق اعتقاد به حضرت مهدي (ع) در امنيت روحي فرد تأثير گذار است .
منتظر حضرت مهدي (ع) به آينده اي روشن و سراسر شور و اشتياق اميـدوار است ؛ زيرا در رواياتي از باب نمونه :به نقل از امام علي (ع) آمده است که فرمود:«إنتظروا الفرج و لا تيأسـوا مـن روح الله فـإن أحب الأعمال إلي الـلـه عـز وجل إنتظـار الـفـرج مادام عليـه المـؤمن ؛منتظر فـرج [از جانب خدا] باشـيـد و از رحمت و دست گيـري خداوند نا اميـد نباشيد.
همان طور که در بعد فکري عنوان شد حکومت حضرت مهدي (ع) حکومتي عقل محور است و کمال عقل موجب بروز و ظهور اخلاق نيکو در انسان خواهد بود.
بنا براين با توجه به روايت فوق زمان ناگهاني ظهور و تأکيدي که در روايات بر آماده بودن مـداوم فرد صورت گرفته اين امر عامل محـرکي است جهت مـراقبت بيشتـر منتظر بر رفتار و اعمال خود.