چکیده:
هدف این مطالعه بررسی رابطه بین سبک های رهبری مربیان با رضایتمندی دانشجویان ورزشکار دانشگاه های آزاد استان کرمانشاه است . این مطالعه با استفاده از طرحی توصیفی تحلیل و با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه انجام گرفت . جامعه آماری آن کلیه ورزشکاران و مربیان دانشگاه های آزاداسلامی استان کرمانشاه میباشد. در این مطالعه از ٢٠٠ ورزشکار و ١٢٠ نفر مربی به عنوان نمونه مورد مطالعه استفاده گردید که با استفاده از فرمول کوکران مشخص و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده گزینش شدند. جهت برآورد روایی از روایی صوری و برای برآورد پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS٢١ و Amos٢١ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان میدهد که بین میزان رضایتمندی و سبک رهبری در بعد آموزشی (٠٥٦=r)، همبستگی در بعد سبک رهبری آمرانه (٠٤٤=r)، در بعد سبک رهبری دموکراسی(٠٥٣=r)، در بعد سبک رهبری حمایتی(٠٤٧=r) و در بعد سبک رهبری بازخورد مثبت (٠٤٣=r) می باشد. یافته های برآورد مدل نشان میدهد که نسبت کای اسکوئر به درجه آزادی برابر(٢/٠٢)، مجموعه ریشه میانگین مجذور باقی مانده ها(RMR)برابر(٠٣٢)، شاخص CFI برابر ٠/٧٧ و شاخص برازش تطبیقی مقتصد برابر ٠/٦٦ و همچنین شاخص ریشه دوم میانگین مربعات برابر ٠/٠٥٥ می باشد که برازش مدل را مورد تایید قرار میدهند.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از مطالعات انجام شده تأثیر سبک رهبری بر عملکرد معلم ، انگیزه ، رضایت و تمامیت روانی آنها را نشان می دهد(ریزی، ٢٠١٣) این تناقض که آیا سبک رهبری بر رضایتمندی ورزشکاران اثر معناداری دارد یا نه ؟ هنوز به عنوان یک سؤال باز برای پژوهشگران مانده است .
این مطالعه با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه ، دیدگاه ورزشکاران را در راستای ارزیابی سبک رهبری مربیان مورد سنجش قرار داده وبه رابطه بین سبک رهبری مربیان و رضایتمندی دانشجویان ورزشکار دانشگاه های آزاد استان کرمانشاه میپردازد.
تهامی و همکاران (١٣٩٠)، مطالعه ای تحت عنوان رابطه بین سبک رهبری و منبع قدرت مربیان تیم های لیگ برتر والیبال کشور از دیدگاه بازیکنان انجام دادند، تحلیل داده ها نشان داد که مربیان به ترتیب از سبک آموزش و تمرین ، حمایت اجتماعی، بازخورد مثبت ، آمرانه و دموکراتیک استفاده میکنند.
میانگین نمره سبک رهبری در بعد آمرانه برای ورزشکاران برابر ٣٠/٢٩ و برای مربیـان برابـر ٣٢/٠٥ می باشد و این تفاوت مشاهده شده بر اساس آزمون T و سطح معنـی داری٠٠٠٠=Sig در سـطح حـداقل ٩٥ درصد اطمینان معنی دار بوده و فرضیه مذکور قابل پذیرش است .
نتایج در بعد آموزشی با مقایسه میانگین رتبه ای پاسخگویان مربی و ورزشکار و نیز مقدار ٢/١٥٨- = z و ١١٧١٦/٥٠= u به دست آمده برای دو گروه در سطح معناداری (٠/٠٣١= P) در جدول شماره ٨ می توان قضاوت کرد که بین دو گروه مربیان و ورزشکاران از نظر میزان سبک رهبری آموزشی اختلاف معناداریوجود دارد.