چکیده:
تحقیق حاضر به شیوه توصیفی – تحلیلی و پیمایشی با هدف تحلیل وضعیت و ارائه الگوی کاهش نابرابری های آموزشی و عدالتگستری در بین دانشآموزان مقطع متوسطه استان آذربایجانغربی بر پایه آموزه های قرآن و نهجالبلاغه و دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) درحوزه عدالت و برابری صورت گرفته است. با مراجعه به قرآن کریم، نهجالبلاغه و مجموعه 22 جلدی صحیفه امام (ره) شاخص های مورد نیاز از طریق تحلیل محتوا استخراج و سپس با توجه به وضعیت موجود شاخص ها در جامعه آماری مورد نظر مدل نهایی کاهش نابرابری های آموزشی ارائه شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی (درصدها، فراوانی ها، میانگین و..) و آمار استنباطی (تی مستقل٬ تحلیل واریانس٬ ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) با بهرهگیری از نرم افزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد که بین دانشآموزان دختر و پسر، بین مدارس شهری و روستایی و بین طبقات اجتماعی مختلف نابرابری وجود دارد اما بین دانشآموزان اقوام مختلف ساکن در استان آذربایجانغربی نابرابری وجود ندارد. براساس نتایج تحلیل مسیر، شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را بر نابرابری آموزشی دارد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل وضعیت و ارائه الگوی کاهش نابرابریهای آموزشی و عدالتگستری بر اساس آموزههای دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی (مطالعه موردی دانشآموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان غربی) مریم سامری 1 محمد حسنی 2 میر محمد سیدعباسزاده 3 میر نجف موسوی 4 چکیده تحقیق حاضر باهدف تحلیل وضعیت نابرابریهای آموزشی و ارائه الگوی کاهش نابرابریهای آموزشی و عدالتگستری در بین دانشآموزان مقطع متوسطۀ مناطق آموزشی استان آذربایجان غربی بر پایة آموزههای قرآن و نهجالبلاغه و دیدگاه حضرت امام-خمینی بهعنوان پایهگذار نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزۀ عدالت و برابری صورت گرفته است.
ازاینرو هدف از این تحقیق استخراج شاخصهای برابری آموزشی از دیدگاه متون اسلامی (قرآن و نهجالبلاغه) و دیدگاههای حضرت امامخمینی در کتاب 22 جلدی صحیفۀ امام، بررسی وضعیت موجود شاخصها در مناطق 24 گانۀ آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی و درنهایت ارائه مدلی برای کاهش نابرابریهای آموزشی در استان آذربایجان غربی است.
آیا بین دانشآموزان متعلق به طبقات اجتماعی- اقتصادی مختلف دوره متوسطه استان آذربایجان غربی نابرابری آموزشی وجود دارد؟ (به تصوير صفحه مراجعه شود) شکل 1: مدل مفهومی پژوهش روش تحقیق تحقیق حاضر ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است.
آیا بین دانشآموزان متعلق به گروههای قومی مختلف دوره متوسطه استان آذربایجان غربی نابرابری آموزشی وجود دارد؟ برای بررسی این سؤال از تحلیل واریانس یکطرفه استفادهشده است که نتایج آن در جدول شماره 6 ارائه شده است.
3. آیا بین دانش آموزان مدارس شهری و روستایی مناطق آموزشی استان آذربایجان غربی نابرابری آموزشی وجود دارد؟ برای آزمون سؤال فوق از آزمون t مستقل استفاده میشود که نتایج حاصل از آن در جدول شماره 8 ارائهشده است.