چکیده:
این پژوهش به هدف بررسی فلسفه شخصی اساتید در زمینه تربیت دینی، با رویکرد کیفی و نمودنگارانه انجام شد. شرکتکنندگان در تحقیق 11 نفر از اساتید دانشگاه کردستان بودند که با نمونهگیری هدفمند به روشگلوله برفی تا اشباع نظری دادهها انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه پیمایشی با روش هدایت کلیات، و جهت تحلیل دادهها از روش نمودنگاری تکاملی استفاده شد. یافتهها در سه دسته پیش فرض ها و اصول و روش ها طبقه بندی گردید. به باور استادان، تربیت دینی در شرایط فعلی از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست. از این رو، به اساتیدی نیاز دارد که در آنها تربیت و تربیت دینی نهادینه شده باشد و با گفتار و عمل خود، آشکارا و نهان برای کمال دانشجویان تلاش کنند. آنان با اهمیت دادن به زیرساختهای اخلاقی و دینی و با توجه به اصل آزادی فکر و عمل و در کنار آن با الگومحوری خود، باید چهرهای از دین را برای دانشجو به تصویر بکشند که دغدغهی اوست. برای این، استاد لازم است دانشجو و زمینه های خانوادگی و فرهنگی او را شناخته، وی را به سوی کردار راستین دینی به دور از ریا کشانده و خود در این کار پیشگام باشد ولی هر گاه لازم شد، دوستانه و مشاوره گونه دانشجو را راهنمایی کند.
خلاصه ماشینی:
یافتهها که در سه دسته پیشفرضها، اصول و روشها طبقهبندی شده، نشان میدهد که به باور استادان، تربیت دینی در شرایط فعلی از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و لازم است جایگاهش در دانشگاهها احیا شود تا برای دانشجو برانگیزاننده باشد.
هدف اصلی این پژوهش، بررسی فلسفۀ شخصی اساتید و به عبارتی، تجربه زیستۀ اساتید درزمینۀ تربیت دینی است تا بر این اساس به شناخت بهتر وضعیت موجود تربیت دینی و مسائلی که در این راستا میتواند وجود داشته باشد رسیده و در ترسیم وضعیتی آرمانی برای تربیت دینی تلاش بیشتری انجام داد؛ زیرا نظام تعلیم و تربیت و خصوصاً دانشگاه ازجمله سازمانهایی است که نیازمند توجه به امر تربیت و آموزش است.
اخلاق مداری: یکی از مشارکتکنندگان در ارتباط بااخلاق مداری و اهمیت فضایل اخلاقی چنین اظهار داشت: به نظر من آموزش بهتنهایی کافی نیست؛ بنابراین، فردی که میاد دانشگاه بهاندازه کافی آموزشدیده از خانواده، مدرسه، محیط و رسانهها؛ بنابراین، کار یک استاد این است که بااخلاق آموزش دهد، البته منظورم این نیست که اساتید اخلاق را تدریس کنند، اما وقتی سعی کنند در رفتار و عمل رعایت کنن خود اینها یعنی اخلاق؛ بنابراین، اساتید میتوانند با عمل و رفتارشان این اخلاق را رعایت کنند و در عمل تربیت دینی را به دانشجو منتقل کنن، لزومی نیست حتماً آن را به شکل مستقیم سر کلاس تدریس کنند (مصاحبهشوندۀ شمارۀ 4).
Writing Personal Philosophy of teaching; available at: http://www2.
com/article/how to write a statement of teaching philosophy / http://www.