چکیده:
رقابت پذیری به معنی توانایی شرکت در ماندگاری در بازار کسب و کار، محافظت از سرمایه های مختلف شرکت، به دست آوردن (بازگشت) سرمایه ها و تضمین شغل ها در آینده، تعریف شده است. با توجه به تعریف مزبور میتوان بیان کرد که رقابت، تاثیر بااهمیتی بر فعالیت ها و اقدامات شرکت ها دارد. از سوی دیگر، مطالعات انجام شده در برخی از کشورها نشان می دهد سیاست تقسیم سود میتواند تحت تاثیر رقابت بازار قرار گیرد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی تاثیر سطوح متفاوت رقابت بازار بر سیاست تقسیم سود می- پردازد. براین اساس، اطلاعات مورد نیاز تحقیق از 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استخراج و از الگوی رگرسیونی داده های ترکیبی برای آزمون فرضیه ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می- دهد؛ با افزایش رقابت بازار محصول، سودهای تقسیمی کاهش مییابد. بنابراین، شرکت ها در بازارهای متمرکز و با رقابت بالا، سود کمتری را پرداخت میکنند زیرا، آنها نیاز به ذخیره وجه نقد برای مقابله با تهدیدها و رفتارهای مخرب رقبا دارند .
Competitive is defined as ability of the company to remain in the business market, protecting various company capitals, gain (return) capitals and guarantee the jobs at the future. According to the above definition can be stated that the competition has an important impact on the company's operations. On the other hand, studies in some countries show that dividend policy can be influenced by market competition. So, this study investigates the impact of different levels of competition on dividends policy. Accordingly, the survey required information from the 120 companies listed in Tehran Stock Exchange and combined regression model was used to test the hypothesis. The results show that increasing product market competition, profits and dividend increases, too. Thus, firms due to competitive conditions and as a forced way to stay in the competition action distribute and pay cash dividend to the shareholders
خلاصه ماشینی:
بدين منظور از الگوي زير براي بررسي فرضيه ها استفاده شده است (گاستاو و روني ، ٢٠١٢): الگوي شماره (١) DPS +α در مدل مزبور؛ DPS نسبت سود تقسيمي ؛ AGE عمر شرکت ؛ HR رقابت بازار محصول (شاخص هرفيندال و هيرشمن )؛ LEV اهرم مالي ؛ RISK ريسک شرکت ؛ ROA نرخ بازده دارايي ها؛ Q_TOBIN نسبت Q توبين به عنوان معياري براي سرمايه گذاري است .
ب ) متغيرهاي مستقل در اين تحقيق متغير مستقل ، به شرح زير است : رقابت بازار محصول (شاخص هرفيندال و هيرشمن ) رقابت در بازار بر اساس شاخص هرفيندال - هيرشمن اندازه گيري شده است که در تحقيقات راندي و جنسن ٢٤ (٢٠٠٤)، گيرود و مولر٢٥ (٢٠١١)، گاستاو و روني (٢٠١٢) و ستايش و کارگرفرد (١٣٩٠) مورد پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٢٤/ زمستان ١٣٩٣ استفاده قرار گرفته است .
١١-٣- نتايج آزمون فرضيه تحقيق فرضيه ي تحقيق به شکل زير تدوين شده است : بين تمرکز بازار رقابت محصول و سياست تقسيم سود در شرکت هاي بورسي رابطه ي معني داري وجود دارد.
بنابراين ، پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٢٤ / زمستان ١٣٩٣ در بازار ايران رقابت بازار محصول تاثير منفي معناداري بر سياست تقسيم سود دارد.
فرضيه ي اين تحقيق مبني بر وجود رابطه ي معنادار بين رقابت بازار محصول و سياست تقسيم سود است .
M. ,(2011), "Corporate Governance, Product Market Competition, and Equity Prices", Journal of Finance 66, PP.