چکیده:
هدف این تحقیق، تعیین ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و ایجاد کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه تحقیق، کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان یا مدیران آنها بهعنوان نمونه تحقیق (258 نفر)، انتخاب و به روش تصادفی نمونهگیری شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه شخصیت کارآفرینانه (77/0=α) و پرسشنامه صلاحیت ایجاد کسبوکار (81/0=α) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، دورشتهای نقطهای، کولموگروفاسمیرنوف و رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد، شخصیت کارآفرینانه با ایجاد کسبوکار ارتباط مثبت و معناداری دارد و بهجز بعد تحمل ابهام، مابقی ابعاد شخصیت کارآفرینانه با ایجاد کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی ارتباط معناداری داشتند (001/0 >P). نتایج رگرسیون دومتغیره نشان داد که شخصیت کارآفرینانه حدود 20 درصد از واریانس ایجاد کسبوکار را تبیین کرد. همچنین، بین جنسیت، سن، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات با ایجاد کسبوکار ارتباط معناداری مشاهده نشد (05/0
یافته های این تحقیق، به اهمیت
ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه در توفیق ایجاد کسب وکارهای کوچک و متوسط ورزشی تاکید داشت.
The aim of this study was to determine the relationship between entrepreneurial personality characteristics and small and medium-sized sport enterprises start-up (SMSEs). The methodology of this study was descriptive-correlation. Population consisted of small and medium-sized sport enterprises (N=1500) and their owners and/or managers were randomly selected as the sample (n=258). For data collection، entrepreneurial personality (α=0. 77) and SMSEs start-up (α=0. 81) questionnaires were used. Descriptive and inferential statistics (Pearson correlation coefficient، Spearman correlation coefficient، point biserial correlation، Kolmogorov-Smirnov test and regression analysis) were used to analyze data. The results showed a positive significant relationship between entrepreneurial personality and start-up of enterprises and except for tolerance of ambiguity، all other entrepreneurial personality dimensions had a significant relationship with SMSEs (P<0. 001). The regression results showed that entrepreneurial personality could predict about 20% of SMSEs variance. Also، there was no significant relationship between demographic characteristics (gender، age، marital status and education) and SMSEs (P>0. 05). The findings of this study emphasized the vital role of entrepreneurial personality characteristics in flourishing start-up of small and medium-sized sport enterprises.
خلاصه ماشینی:
همان طورکه مطرح شد، تحقیقات ، برخی از ویژگی های شخصیتی را برای ایجاد و توفیق SMEs مهم تر دانسته اند؛ احتمالا، شناخته شده ترین آنها، نیاز به موفقیت است ؛ بررسی ها نشان داده است که کارآفرینان ایجادکننده ، تمایل قوی تری نسبت به این متغیر دارند (١٥) و بین نیاز قوی به موفقیت و ایجاد کسب وکار، ارتباط وجود دارد (١٨ ،١٣)؛ به گونه ای که انگیزة موفقیت ، به تنهایی ، بارها، به عنوان پیش بینی کنندة کارآفرینی مطرح شده است (٦).
آمار توصیفی نمونه های تحقیق متغیرهای جمعیت شناختی فراوانی درصد مرد 250 96/9 جنسیت زن 8 3/1 تأهل متأهل 216 83/7 مجرد 42 16/3 زیر دیپلم 51 19/8 دیپلم 140 54/3 تحصیلات فوق دیپلم 21 8/1 لیسانس 32 12/4 فوق لیسانس 14 5/4 جمع کل در هر متغیر 258 %100 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در بررسی ارتباط بین شخصیت کارآفرینانه و ایجاد کسب وکارهای کوچک و متوسط ورزشی نشان داد که بین این دو متغیر، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (٠/٠١ >P) (جدول ٢).
نتایج رگرسیون دومتغیره برای ایجاد SMSEs و شخصیت کارآفرینانه متغیر مستقل R2 R٢ تعدیل شده F p شخصیت کارآفرینانه 0/2 0/19 61/1 0/001 در ادامه برای بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیت کارآفرینانه با ایجاد کسب وکارهای کوچک و متوسط ورزشی از آزمون پیرسون استفاده شد و نتایج ، حاکی از آن بود که همة ابعاد، به جز بعد تحمل ابهام ، با ایجاد SMSEs، ارتباط مثبت و معناداری داشتند (٠/٠١ >P) (جدول ٥).
"Entrepreneurship and the characteristics of the entrepreneurial personality", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 6(6), pp: 295-309.