چکیده:
نیاز به ابداع و خلاقیت در تمامی حوزههای کسب و کار، کارآفرینی را به یک ضرورت جهانی بدل نموده، در این راستا نظام آموزش عالی کلیدیترین نقش را داراست. در این تحقیق با مطالعه ادبیات مرتبط با کارآفرینی در نظامهای آموزش عالی سعی گردیده تا به طور اساسی به این پرسشها پاسخ داده شود: 1- آیا کارآفرینی قابل آموزش است؟ 2- دلایل موافقان و مخالفان آموزش کارآفرینی در هر یک از بخشهای فوق، اعم از قابل آموزش و غیرقابل آموزش چیست؟ 3- در صورتی که کارآفرینی قابل آموزش است چه جنبههای یا بخشهای از آن قابل آموزش است؟ 4- اهداف و محتوای آموزش کارآفرینی چه باید باشد؟ و روشها و شیوههای آموزشی موردنیاز برای تحقق آموزش اثربخش کارآفرینی کدامند؟ 5- شیوههای ارزشیابی آموزش کارآفرینی و چالشهای مرتبط با آن کدامند؟ همچنین در نهایت وضعیت موجود آموزش کارآفرینی در ایران مورد بررسی قرار گرفته، پیشنهادهای مبتنی یافتههای پژوهش جهت بهبود اثربخشی و کارآیی آموزش کارآفرینی در ایران ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
او در این تحقیق تعداد 108 مقاله را براساس تعاریف ارائه شده از کارآفرینی، هدفها، شیوههای تدریس و شاخصهای اثرگذار مورد بررسی قرار میدهد، نتایج تحقیق وی نشان میدهد که از 20 مقاله تحلیل شده در بعد تعاریف کارآفرینی، عناصر کلیدی تعریف Entreprendre Entrepreneur Kuratko Ylinenpaa Hodgetts Mwasalwiba کارآفرینی پنج بعد میباشد که عبارتند از:1- نگرشها، ارزشها، نیات و رفتارها 2- مهارتهای فردی 3- کسب و کار جدید 4- شناسایی فرصتها 5- مدیریت شرکتهای موجود (نمودار 1).
ایویز (2011) به نقل از کروگر (2007) بیان میکند که پشت هر اقدام کارآفرینی نیات کارآفرینی وجود دارد، پشت نیات کارآفرینی نگرشهای شناخته شده کارآفرینی وجود دارد، پشت نگرشهای کارآفرینی ساختار عمیق شناختی وجود دارد و پشت ساختار شناختی عمیق، عقاید عمیق وجود دارد، بنابراین ما نیازمند درک بهتر عقاید، انگیزهها، نگرشها و ساختارهای شناختی هستیم که Sexton Upton Van Clouse Kent hands-on محرک شروع کسب و کارهای کارآفرینی میباشند و اینکه بدانیم چگونه میتوان از طریق آموزش، بر عقاید افراد تأثیر گذاشت؟ گاروان و اسنید شش برنامه آموزشی را در پنج کشور اروپایی بررسی کردند و مهمترین اهداف نقل شده از آنها را به شرح زیر ارائه دادند(کلتی 1 و همکاران،2009): - تعیین، شناخت و تحریک جریان کارآفرینانه، استعدادها و مهارتها؛ - خنثی کردن انحراف خطرساز تحلیلهای تکنیکی؛ - ایجاد همدلی و حمایت از همه جوانب منحصر به فرد کارآفرینی؛ - ایجاد نگرش برای تحول.
(2008) "A framework for developing entrepreneurship education in a university context’’ International Journal of Entrepreneurship and Small Business, Vol. 5, No. 1, 2008.