چکیده:
زمینه: تجاری سازی تحقیق به عنوان رویکردی جدید به تحقیقات دانشگاهی در چند دهه اخیر در تحقیقات علوم طبیعی گسترش فراوان یافته است.
هدف: پژوهش حاضر سعی دارد تا با رویکردی تفسیر گرایانه چالش های فراروی تجاری سازی تحقیقات علوم انسانی از نگاه پژوهشگران حوزه علوم انسانی شناسایی کند.
روش: رویکرد پژوهشی به کاربرد شده از نوع روش شناسی کیفی می باشد و از روش مردم نگاری برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. داده های این پژوهش با استفاده از روش مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه باز و عمیق جمع آوری شده و سپس با استفاده از تکنیک مثلث سازی ترکیب شده اند. روش نمونه گیری مورد استفاده در این پژوهش از نوع نمونه گیری کیفی- هدفمند است و با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 14 نفر از پژوهشگران حوزه علوم انسانی به عنوان نمونه جامعه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. نگرش و دیدگاه آنها نسبت چالش ها و مشکلات فراروی تجاری سازی تحقیقات علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری از یافته های تحقیق از «نظریه زمینه ای» استفاده شده است و به عبارت دیگر در این پژوهش به جای آزمون نظریه و تایید یا رد آن به ارائه نظریه به صورت محدود پرداخته می شود. یافته های اصلی این پژوهش با استفاده از نظریه زمینه ای شامل مقولاتی همچون هویت علمی علوم انسانی، سیاست گذاری، ناتوان میلی پژوهشگر، بدانگاری تجاری سازی، ساختار تحقیقات می باشد.
نتیجه گیری: می توان تمامی مقولات را زیر مقوله «هویت علمی» قرار داد. به عبارت دیگر هویت علمی «مقوله هسته» در این نظریه زمینه ای می باشد. با استفاده از این مقولات مدل پارادایمی ارائه شده است.
Background: Commercialization of research as a new approach to
academic research in recent decades there has been an expansion of
research in the natural sciences.
Objective: The aim of this study was to identify researchers view of
challenges facing commercialization of research in humanities
researchers dealing with sociological interpretation approach.
Method: In this study, the research approach was the qualitative
methodology and the type of ethnographical approach was used for
research operations. Data were collected using participatory observation
and opening and deep interviewing techniques. Then using triangulation
techniques have been combined. Sampling method used in this study was
the purposive quality sampling. With using theoretical saturation index
number of 14 Researchers in the Humanities statistical sample in the
research were statistically and their attitude and perspective about
challenge commercialization and its dimension and various aspects were
studied.
Result(s): For data analysis and concluding of the research findings
"Grounded theory" was used. In other words, instead of the theory test
and approve or reject the theory offered a limited basis are dealing. The
main findings of this study included categories such as Scientific identity,
Policy, Unable/Desire Researcher, Bad negligence, and Research
structure.
Conclusion: Categories that can be under the category" Scientific
identity" are consider. In the other words, scientific identity in this
Grounded theory is "Core Category". Using these categories,
paradigmatic model are presented.
خلاصه ماشینی:
"نشان دهنده مفاهیم، مقولات و مقوله هسته ای استخراج شده از داده های خام مفاهیم (کد گذاری اولیه) مفاهیم(کدگذاری ثانویه) مقولات عمده مقوله هسته ای ماهیت و چیستی، جایگاه، کارکرد، کاربرد موانع ذاتی هویت علوم انسانی هویت علمی عدم درک اهمیت، ناآگاهی عمومی موانع نگرشی آموزش،ترجمه موانع آکادمیک نظام ارتقائ و امتیازدهی،نحو تخصیص منابع، روابط دانشگاه/ صنعت، ارزش بیشتر آموزش بر پژوهش، تعداد مقاله سیاستهای تشویقی سیاست گذاری ضعف نظام ارتباط، تأمین بودجه از طرف دولت بستر سازی مهارتهای بازاریابی، شناسایی نیازهای موانع مهارتی ناتوان میلی پژوهشگر عدم احساس نیاز، ضعف فرهنگ کارآفرینانه، عدم انگیزه، روحیه از سر خود واکنی و سمبل کردن موانع انگیزشی آزادی علمی، تضاد وظایف، توسعه علمی، مخالفت با تفکر بنگاهی در مراکز علمی، علوم نورانی موانع فکری بد انگاری تجاری سازی حقوق مالکیت معنوی، سهم و درآمد پژوهشگر موانع حقوقی مشکلات و پیچیدگی تحقیق، کیفیت اجرا، تغییر پذیری نتایج، میزان اجرایی شدن نتایج موانع تحقیق در علوم انسانی ساختار تحقیقات عدم اعتماد و باور به نتایج، فاصله تئوری و عمل، پژوهشهای تزیینی و ریا کاری پژوهشی، ماهیت تکنولوژی انسانی موانع تکنولوژی در علوم انسانی 1) هویت علمی بسیار از موانع و چالشهای که پژوهشگران عرصه علوم انسانی در مسیر تجاری سازی تحقیقات به آن اشاره کردند ناشی از ماهیت و چستی علوم انسانی، نامشخص بودن کارکرد و کاربرد آن در جامعه است."