چکیده:
خواندن یکی از اساسی ترین مهارت های مورد نیاز در عصر حاضر است. بدیهی است که بروز اختلال در آن می تواند مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش آموزشی دیویس بر عملکرد خواندن دانش آموزان پسر مبتلا به نارساخوانی انجام شد.
روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونهای شامل 30 دانش آموز نارساخوان پسر پایه سوم ابتدائی شهر رشت به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایدهیه شدند. ابزارهای مورد استفاده، چک لیست شناسایی کودکان نارساخوان، فرم تاریخچه موردی (کریمی 1383)، مقیاس هوشی وکسلر کودکان و آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1387) بود. روش دیویس (مشاوره موقعیتیابی و تسلط بر نماد) در 16 جلسه 30 دقیقه ای به صورت انفرادی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که روش آموزشی دیویس بر عملکرد حیطه های مختلف خواندن دانش آموزان نارساخوان تاثیر مثبت دارد (01/ 0> p). استفاده از روشهای آموزشی- ترمیمی اثرات مطلوبی بر عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوانمیگذراند. از این رو، معلمها میتوانند برای بهبود بخشیدن به مهارتهای خواندن دانشآموزان خود به استفاده از روش دیویس اعتماد کنند.
Background and purpose: reading is one of the most fundamental necessary skills in today’s world، and there is no surprise that any disability in reading can cause various problems for people. Therefore، current study aimed to examine the efficacy of Davis Dyslexia Correction Program on reading performance of students with dyslexia.
Method: present research was a quasi-experimental study with pretest-posttest and control group. The study sample consisted of 30 third grade male students with dyslexia who were studying in elementary schools of Rasht City and were selected using random cluster sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Data were collected by Dyslexia Children’s Checklist، Case History Form (Karimi، 2005)، Wechsler Intelligence Scale for Children، and Dyslexia Scale (Korominouri & Moradi، 2008). Experimental group received 16 30-minute sessions of individual therapy according to Davis Dyslexia method.
Findings: the results of analysis of covariance showed that Davis Dyslexia Correction Program could significantly improve reading performance in experimental group (p < 0.01).
Conclusion: administration of reconstructive-educational methods has positive effects on reading performance among students with dyslexia. These findings have important implications for the teachers. These implications are discussed further in the paper.