چکیده:
در این پژوهش نقاط قوت و ضعف کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات از منظر خاستگاه برنامه درسی(تمرکز و عدم تمرکز) بررسی شد. طرح پژوهش در حیطه تحقیقات توصیفی و از نوع زمینهیابی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه اساتید و متخصصان برنامهریزی درسی دانشگاههای الزهراء(س)، علامه طباطبایی، تربیت معلم، شهید بهشتی، دانشگاه تهران، تربیت مدرس و دانشگاه شاهد را شامل میشد که عضو انجمن مطالعات و برنامۀ درسی ایران بودند که حدود 50 نفر را در بر میگیرد که از این تعداد 30 نفر به عنوان حجم نمونه مکفی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و با استفاده از مدل آماری (Z) و با آزمون کلموگورف – اسمیرنوف سؤالات پژوهش آزمون شد. برای جمعآوری نظرات متخصصان برنامهریزی درسی از دو پرسشنامه17 و 25 سؤالی استفاده شد. یافتهها نشان داد از جمله عمدهترین نقاط قوت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی متمرکز؛ افزایش سرعت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز فراگیران، بهبود فعالیتهای یاددهی – یادگیری بود و نقاط ضعف کاربرد فاوا در برنامه درسی متمرکز؛ کاهش انعطافپذیری در برنامه درسی، محدودیت زمانی در فرایند یادگیری و... بود. همچنین از جمله عمدهترین نقاط قوت کاربرد فاوا در برنامه درسی غیرمتمرکز؛ کاهش نابرابریهای آموزشی، ایجاد امکان یادگیری شخصی و تجربه دست اول، آزادی و استقلال یادگیرنده و... است و از نقاط ضعف کاربرد فاوا در برنامه درسی غیرمتمرکز میتوان به کمبود امکانات سختافزار(دستگاهها، شبکهها و...) و نرمافزاری، کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه نرمافزارهای آموزشی کاربردی و... اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس ، پژوهش حاضر بر آن است کـه بـا توجه به تجربه های جهانی ومبانی واصول تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران، نقاط قوت وضعف کاربرد فاوا را از منظر خاستگاه برنامة درسی ارائه کنند تا سیاست های توسـعة فـاوا و تصمیم گیریهای اجرایی دربارة آن، به صورت وصله ای به نظام آموزش وپرورش کشور جلوه نکند وبر اساس اصول روشن ومدونی انجام شود که با فرهنگ بومی تناسب دارد.
٨. افزایش جذابیت محتوای آموزشـی بـرای یادگیرنـده: اکثریـت متخصصـان (٧٩/٢% ) بـا اطمینان ٩٥% به طور معنادار وبا میزان zمحاسبه شدة (١/١٦٧%) اظهار داشته اند که کاربرد فاوا در برنامة درسی متمرکز باعث می شود محتوای آموزشی برای فراگیران جذاب باشد.
٩. افزایش خلاقیت یادگیرنده در انجـام دادن فعالیـت هـای آموزشـی : اکثریـت متخصصـان (٦٦/٧%) با اطمینان ٩٥% به طور معنادار وبا میزان zمحاسبه شدة (١/١٧٠%) اظهار داشته اند که کاربرد فاوا در برنامة درسی متمرکز به افزایش خلاقیت یادگیرنده در انجام فعالیت های آموزشی منجر می شود.
٧. انطباق محتوای برنامه های درسی با نرم افزارهای آموزشی کاربردی: اکثریت متخصصان (٧٩/١%) با اطمینان ٩٥% به طور معنادار وبا میزان zمحاسبه شدة (١/٤٢٩%) اظهار داشته اند که کاربرد فاوا در برنامة درسی غیرمتمرکز بـه انطبـاق محتـوای برنامـة درسـی بـا نـرم افزارهـای آموزشی کاربردی منجر می شود.