چکیده:
شرکتهای تولید کننده برای تضمین بقای خود در بازار رقابتی و طی کردن مسیر رشد و توسعه، ناگزیر به طراحی، ساخت و ارائه محصولات جدیدی به مشتریان و بازار هستند. از طرف دیگر، توسعه محصولات جدید (NPD) ، فرایندی کاملا پیچیده است و موفقیت آن تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. هدف این پژوهش، شناسایی، اولویتبندی و تعیین شدت تعاملات بین این عوامل به صورت کمّی است. در این پژوهش 9 عامل که تعداد زیادی از صاحبنظران به آنها اشاره کردهاند، تحلیل شدهاند. برای نظرسنجی از نظرهای 12 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه استفاده شده است. روش به کار رفته برای اولویت بندی عوامل، مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) است و برای تحلیل کمّی روابط و تعامل میان عوامل از روش DEMATEL استفاده شده است. در این پژوهش، عواملی چون: "حمایت سازمانی و مدیریت ارشد"، "قابلیتهای فناورانه" و "پاداش دهی به اعضای تیم" به عنوان عوامل اثرگذار و علت شناسایی شدهاند و عواملی چون: "راهبردهای توسعه محصولات جدید"، "نوآوری محوری" و "کیفیت فرایند" به عنوان عوامل اثرپذیر و معلول شناسایی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
"شدت اثرگذاری و اثرپذیری این عوامل از یکدیگر به چه صورت است؟ لذا هدف این پژوهش آن است که ابتدا از طریق مرور و بررسی برخی مطالعات و پژوهشها در این زمینه به شناسایی تعدادی عوامل کلیدی و مؤثر بر موفقیت پروژه های توسعه محصولات جدید پرداخته و سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری 135 تفسیری (ISM) عوامل شناسایی شده را اولویتبندی کند و در انتها با استفاده از روش دیمتل 136 (DEMATEL) به تحلیل کمی روابط و تعامل میان عوامل بپردازد.
6- بحث و بررسی پژوهش حاضر بر خلاف مطالعات و پژوهشهای زیادی که در زمینه فرایند توسعه محصولات جدید و عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت یا شکست آنها انجام شده است (کوپر، 1979؛ کوپر و کلین اسچمیت، 1995؛ لستر، 1998؛ اوزر، 2006؛ اسچیمولر، 2010؛ بیلجیلی و همکارانش، 2011؛ لای و لین، 2012)، علاوه بر شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت پروژه های توسعه محصولات جدید، از طریق روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) به اولویت بندی و تعیین سطح این عوامل پرداخته و با کمک روش DEMATEL به تحلیل کمی روابط و شدت اثرگذاری و اثرپذیری میان عوامل پرداخته است.
مقادیر مجموع ردیفی و ستونی و شدت تعامل و اثرگذاری عوامل عوامل Di Rj Di+Rj Di-Rj 1 حمایت سازمانی و مدیریت ارشد 77/1 0 78/1 78/1 2 قابلیتهای فناورانه 63/0 12/0 76/0 5/0 3 مشتریمداری 85/0 5/1 35/2 63/0- 4 تسهیم و به اشتراکگذاری اطلاعات 81/0 83/0 64/1 017/0- 5 روابط فراوظیفهای یا فرابخشی 09/1 77/0 86/1 32/0 6 استراتژیهای توسعه محصولات جدید 53/0 5/1 04/2 97/0- 7 نوآوری محوری 82/0 39/1 22/2 56/0- 8 کیفیت فرایند توسعه محصولات جدید 54/0 67/1 21/2 13/1- 9 پاداشدهی به اعضای تیم 9/0 18/0 09/1 72/0 شکل(4): نمودار میزان تعامل و شدت اثرگذاری میان عوامل مؤثر بر موفقیت پروژههای توسعه محصولات جدید اولین نتیجه کلیدی به دست آمده در این پژوهش مدل گرافیکی بهدست آمده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است که در شکل (2) نشان داده شده است."