چکیده:
از آنجا که نیروی انسانی متعهد و توانمند، منشأ مزیت رقابتی منحصربهفرد هر سازمان میباشد، در این مقاله، ضمن سنجش میزان تعهد سازمانی کارکنان، تأثیر ابعاد هوش هیجانی بر ابعاد تعهد سازمانی نیز مورد بررسی قرار میگیرد. جامعهی آماری این تحقیق، کارشناسان بخش بینالملل بانکهای ملت و اقتصاد نوین است که با استفاده ازپرسشنامههای استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر و هوش هیجانی گلمن صورت پذیرفته است. آمارههای توصیفی، شامل جداول فراوانی، میانگین و انحراف معیار میباشد و در سطح استنباطی نیز از آزمون ناپارامتریک و برای ارزیابی مدل مفهومی، از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که تقریبا به یک میزان تمام تعهدها (عاطفی، مستمر، هنجاری) در کارکنان بخشهای مورد مطالعه وجود دارد. رتبهبندی سازههای هوش هیجانی، نشان داد که سازههای همدلی، خودانگیزی، مدیریت هیجانات، خودآگاهی، مهارتهای اجتماعی بهترتیب دارای بیشترین تا کمترین میانگین در بین کارکنان هستند. همچنین، بررسی روابط بین سازههای هوش هیجانی و تعهد سازمانی نشان میدهد که بین تمام سازههای هوش هیجانی، همبستگی بسیار قوی و مثبتی با تعهد عاطفی وجود دارد. سازههای خودآگاهی، مدیریت هیجانات، مهارتهای اجتماعی با تعهد هنجاری؛ سازهی خودانگیزی با تعهد مستمر و سازهی همدلی با هر دو نوع تعهد رابطهای معنادار دارند.
خلاصه ماشینی:
تحقیقات بسیاری، رابطهی هوش هیجانی و تعهد سازمانی را مورد بررسی قرار دادهاند (هامفریز و دیگران<FootNote No="16" Text=" Humphreys, Brunsen &amp;amp; Davis"/>، 2005: 122).
وولا<FootNote No="19" Text=" Voola"/> (2004: 74) در تحقیقات خود به نقش هوش هیجانی برای ایجاد مزیت رقابتی یک سازمان اشاره نموده است؛ او معتقد است که هوش هیجانی بر گسترهی وسیعی از رفتارهای کاری، شامل: کار گروهی، مشارکت در کار، خلاقیت و کیفیت خدمات مؤثر بوده و اثرات آن بهعنوان عامل پیشبینیکنندهی عملکرد افراد مثل رضایت شغلی و تعهد سازمانی ثابت شده است.
هفرنان<FootNote No="21" Text=" Heffernan, Oneill, avaglion, &amp;amp; Droulers"/> و دیگران (2008) در تحقیقات خود در صنعت بانکداری استرالیا به این نتیجه رسیدند که بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی بانکها رابطهای معنادار وجود داشته است.
با توجه به اهمیت ارتباط هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان، در این تحقیق سعی میشود ابعاد هوش هیجانی (خودآگاهی، مدیریت هیجانها، خودانگیزی، همدلی و مهارتهای اجتماعی) بر ابعاد تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هیجانی) در بخش ستاد بینالملل بانکهای ملت و اقتصاد نوین مورد بررسی قرار گیرد.
رویکرد توانایی هوش هیجانی<FootNote No="23" Text=" Ability Model Of Emotional Intelligence"/>: براساس مدل توانایی مایر، سالوی و کرازو<FootNote No="24" Text=" Mayer, Salovey&amp;amp; Crusao"/> (2000: 270) هوش هیجانی به تواناییهایی اشاره میکند که در پردازش اطلاعات دربارهی هیجانات خود شخص و دیگران، مورد استفاده قرار میگیرد.
فرضیات فرعی: در این تحقیق، با توجه به ابعاد هوش هیجانی و ابعاد تعهد سازمانی که در مدل مفهومی در نمودار (1) نشان داده شده است &quot;بین ابعاد هوش هیجانی (خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیزی، همدلی، مهارتهای اجتماعی) و ابعاد تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، مستمر، هنجاری) رابطه وجود دارد.