چکیده:
از شرایط صحت معاملات، مالیت شرعی داشتن مبیع است. بر این اساس، در امکان معامله کردن حقوق معنوی از حیث مالیت عرفی و شرعی آن، اختلاف است. البته خود این مسئله، مستلزم بررسی مشروعیت اصل حقوق معنوی است؛ زیرا حسب ظاهر، خلاف اصول و قواعدی همچون تسلیط و... است. مقاله پیش رو، ضمن گردآوری و بررسی دیدگاههای محققان، به این نتیجه رسید که ماهیت فقهی حقوق معنوی، اگر از موضوعات نوپدید باشد، مشروعیت آن حسب اصل صحت و قواعد عمومی قراردادها اثبات میشود. ضمن آنکه با اثبات نوپدید بودن حقوق معنوی، از دلیل سیره عقلا نیز میتوان حسب تقریری، برای نیل به مشروعیت حقوق معنوی بهره جست. اما در صورت نوپدید نبودن، حسب جایگاه عرف در تغییر موضوعات و احکام و یا نهایتا در قالب شرط ضمن
The legitimate property of commodity (sold things or the subject of sale) is one of the stipulations of the validity of transaction. Therefore، there is disagreement in possibility of conducting intellectual rights from the view of conventional and religious property. It is necessary to study the legitimacy or validity of the principle of the intellectual rights because it is apparently contrary to principles and rules such as control (taslit). Meanwhile gathering and studying the opinions of the scholars، the following paper has resulted that the Islamic jurisprudential nature of the intellectual rights if it is an emerging subject، its validity according to the principle of the validity and public rules of contracts is proved. Meanwhile proving the neo-intellectual rights، it is possible to achieve the legality of the intellectual rights by using the conducts of wise men according to some statement. But if it is not new، according to the position of convention in the change of issues and decrees and lastly in the form of a clause (a condition within a contract) -negative condition- it is provable the legitimacy or validity of it. After proving the legitimacy of the principle of the intellectual rights، it can be resulted its conventional property like finances of many other customary rights among people. Because there is conventional and intellectual criteria and parameters for lawfully permissible benefit of properties according to Shari’ah in it and it is accepted by God. Therefore، the intellectual rights from the point of lawfully permissible benefit according to Shari’ah has no problem. The most notable achievement of this research is proving neo-emerging of intellectual rights as it is conventional impossible to be in the time of the Holy Legislator also establishing parameters of lawfully permissible benefit of properties according to Shari’ah and be accorded with the intellectual rights with these parameters.
خلاصه ماشینی:
"اما حسب ظاهر، وجود «حق انحصاری» برای صاحب اثر یا نماد و علامت در برخی بهرهبرداریهای مادی و معنوی از اثر خود، خلاف اصول احکام شرعی و سیرۀ عقلا در طول تاریخ دربارۀ نحوۀ رویارویی با اشیای فروختهشده یا واگذارشده به غیر میباشد؛ زیرا کالای فروختهشده، پس از پرداخت ثمن، از تحت اختیار و سیطرۀ فروشنده به کلی خارج میگردد و خریدار، مالک آن میشود و اختیار هر گونه دخل و تصرف و بهرهبرداری از مال خریداریشده را دارد و این امر، مورد تأیید اصول و قواعد فقهی مانند «الناس مسلطون علی أموالهم» و مانند آن است.
2. بر فرض پذیرش شمول اصل مذکور بر مانحنفیه، که نظر نگارنده نیز همین است، با فقدان پیشفرض مواجه است؛ توضیح اینکه استفاده از اصل صحت برای اثبات مشروعیت حقوق انحصاری صاحب اثر و نماد در بهرهبرداری اختصاصی از منافع مادی، مستلزم مستحدثه بودن موضوع حقوق معنوی و نامعین بودن عقود مترتب بر آن است وگرنه اگر جزء موضوعات مسبوق به سابقه باشد و عقود مترتب بر آن جزء عقود معین باشد، بدین معناست که حکم آن وجود دارد و از لسان شارع وارد شده است همچنان که بخش قابل توجهی از صاحبنظران بر این عقیدهاند (مسبوق به سابقه بودن حقوق معنوی)، لذا در چنین شرایطی جاری شدن اصل صحت بیمفهوم خواهد بود."