چکیده:
امروزه تقاضا برای مواد غذایی حلال بین مسلمان و غیر مسلمانان دنیا بشدت در حال رشد است و بازار اروپا هم از این قاعده مستثنی نیست ؛ لذا شرکتهای زیادی به دنبال عرضه محصولات خود به بازار حلال هستند اما شرط ورود به این بازار دارا بودن گواهی حلال است . بنابراین در این تحقیق نقش نگرش به گواهی حلال بر خلق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری مورد ارزیابی قرار گرفته است . نتایج نشان داده که نگرش به گواهی حلال بر آگاهی از برند و کیفیت ادراک شده اثر مثبت و معناداری داشته است اما اثر نگرش به گواهی حلال بر تداعی برند و وفاداری برند مواد غذایی حلال ، تایید نشد؛ هم چنین در این پژوهش اثر درونی ابعاد ارزش ویژه برند مورد ارزیابی قرار گرفت . نتایج اثر آگاهی برند بر تداعی برند و کیفیت ادراک شده را تایید کردند و هم چنین اثر کیفیت ادراک شده بر وفاداری نیز تایید شد. اما اثر آگاهی از برند و هم چنین تداعی برند بر وفاداری برند مواد غذایی تایید نشد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داده که نگرش به گواهی حلال بر آگاهی از برند و کیفیت ادراک شده اثر مثبت و معناداری داشته است اما اثر نگرش به گواهی حلال بر تداعی برند و وفاداری برند مواد غذایی حلال ، تأیید نشد؛ هم چنین در این پژوهش اثر درونی ابعاد ارزش ویژه برند مورد ارزیابی قرار گرفت .
با توجه به نوپا بودن و افزایش شدید تقاضا برای بازار صنایع مواد غذایی حلال در اروپا (حیدرزاده و رمضانی ، ٢٠١١) و عدم بررسی تأثیر نگرش به گواهیهای حلال بر ابعاد ارزش ویژه برند در مطالعات پیشین ، این پژوهش به بررسی نقش نگرش به برند گواهی حلال در خلق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در سه کشور انگلستان، آلمان، فرانسه به عنوان بازارهای کلیدی 1 - Agriculture and Agri-Food Canada 2 - Customer-Based Brand Equity(CBBE) 3 - Keller and Lehmann 4 - Brand Awareness, Perceived Quality, Brand Associations, Brand loyalty 5 - Juntunen & Juntunen محصولات حلال در اروپا میپردازد.
از طرفی دیگر نتایج نشان میدهد در صنعت مواد غذایی حلال در اروپا برندها نتوانستند از ویژگیهای این نوع محصول به منظور ایجاد آگاهی و تداعی بدرستی بهره ببرند تا مشتریان را به مواد غذایی حلال خود وفادار کنند و در فرضیه نهم اثر کیفیت ادارک شده بر وفاداری مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج همچون پژوهشهای ابراهیمی و همکاران (١٣٨٧) و هسین لیائو و همکاران (٢٠١١) و برخلاف پژوهش بویل و همکاران (٢٠١١) نشان داد هر چه میزان نگرش مشتریان به کیفیت مواد غذایی حلال بهبود یابد، میزان وفاداری ایشان نیز به این محصولات بیشتر میشود."