چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با تولید ملی و حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی در ورزش، از دیدگاه شرکتکنندگان در یازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر بود. این پژوهش از نوع توصیفی است و بهصورت میدانی انجام گرفته است؛ 331 نفر از 2400 شرکتکننده در المپیاد ورزشی، بهطور تصادفی ساده انتخاب شدند (267 ورزشکار، 29 مربی و 35 سرپرست). برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد که براساس مبانی نظری موجود و پیشینۀ تحقیق تنظیم شده بود. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون کولموگروف اسمیرنوف و همبستگی پیرسون تجزیهوتحلیل شدند. نتایج پژوهش، پنج عامل شامل توسعۀ منابع انسانی و سیاستگذاری دولت، نقش تولیدکنندگان و عوامل اقتصادی، نقش وزارت ورزش و جوانان، نقش فرهنگ جامعه و نقش تبلیغات را بهعنوان عوامل مؤثر نشان داد.
The aim of this study was to examine the factors related to national production and Iranian labor and capital support in sport from the viewpoints of the participants in 11th cultural sport Olympiad of male university students. In this descriptive study، conducted as a fieldwork، 331 out of 2400 participants in this Olympiad were selected by simple random sampling method (267 athletes، 29 coaches and 35 attendants). A researcher-made questionnaire was used to collect the data which was adjusted by available literature and theoretical background. The data were analyzed using exploratory factor analysis، Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation. The results showed five factors as influential factors including human resource development and government policies، the role of producers and economic agents، the role of Ministry of Sport and Youth، the role of culture of society and advertising.
خلاصه ماشینی:
با توجه به گسترش ورزش در جامعه و نهادینه شدن ضرورت فعالیت بدنی در خانواده های ایرانی ، استفاده از وسایل و تجهیزات ورزشی برای گذران اوقات فراغت توسط مردم امری اجتناب ناپذیر شده است ، که در این بین نقش فرهنگ سازی تأثیر بسزایی در خرید تولیدات و تجهیزات ورزشی داخلی دارد که شرایط لازم برای حمایت از تولید و سرمایة ایرانی را فراهم می کند.