چکیده:
فرزندپروریاولین واساسیترین مرحله درفرآیندپرورش واجتماعیکردن فرزندان درجامعه باتوجه به باورها، ارزش هاوایده آل های والدین است .هدف این بررسی پاسخ به سوالات چهارگانه ای است که درشکل سبک هایفرزندپروریدربرابرنهج البلاغه طرح شده اند.درپاسخ به سوالات ازروش توصیفیمبتنیبرتحلیل متن استفاده گردیده است .براین اساس مفاهیم مندرج درسوالات بامتن نهج البلاغه معادل سازیوبرابر گردیده وسپس به هرسوال پاسخیمتناظردرمتن داده شده است .یافته هابیان گراین است که امام علی(ع ) سبک هایمستبدانه ،سهل انگارانه وغفلت انگارانه راکاملاردمیکندوهیچ کدام رامناسب تربیت نمیداندودر تربیت فرزندان ازاین شیوه هااستفاده نمیکند.سبک مقتدرانه ازنظرلزوم نظارت وکنترل برفرزندان وضرورت پاسخ دهیمناسب به فرزندان واحترام به آراونظرات آن هامشابهت هاییباسبک امام علی(ع )دارد؛اماآن چه سبک امام علی(ع )رامتمایزمیسازد،مبانی،اهداف ،ارزش ها،نوع قواعدومقررات واولویت بندیهاییاست که درسبک علویوجودداردوسبب می شودنتوانیم این سبک رامقتدرانه به شمارآوریم وچه بساسبک مسوولانه ـکه برخیبرایسبک امام (ع )به کاربرده اندـاسم مناسب ومتناسبیبرایسبک اسلامیاست .
خلاصه ماشینی:
"دراین باب مقالات متعددی نیزنوشته شده است که ازشماربیرون است وغالبامسائل ونکات گوناگونیراموردپژوهش قرارداده اند؛ امابه مطالعه وبررسیسبک هایفرزندپروریوتطبیق آن بادیدگاه هایامام علی(ع )درنامه سیویکم نپرداخته اندوتنهـامقاله معتبرعلمیپژوهـشیکه به مطـالـعـه سبک هایفـرزندپروریومـقایسه آن بـافرزندپروری اسلامی پرداخته است مقاله «مطالعه تطبیقی سبک های فرزندپروری"اثرمحسن شکوهییکتاوهمکاران است که درمجله تربیت اسلامی(١٣٨٥،٢(٣):١١٥-١٤٠)به چاپ رسیده و اجمالابه سبک هایچهارگانه وسبک اسلامیپرداخته ومقایسه ایبسیارکلیانجام داده است .
رویکرد و نظر امام علی(ع ) پیرامون سبک فرزندپروری سهل انگارانه دراین سبک باوجوداین که والدین به خواسته ها وانتظارات فرزندان توجه زیادیدارند،امانظارت و کنترل ناچیزیبه رفتارآنان دارندوبه همین سبب قواعدومعیارهایخاصیبرایآنان مقررنمیکنندو فرزندان دررویکردهایخوددارایآزادیعمل زیادیهستند.
امام علی(ع )ارتباط انسان باخدارانیزبه عنوان یکیازبخش هایمهم زندگیدینیویکیازراه های مهم سعادت انسان موردتوجه قرارداده ونکات مهمیدرموردکیفیت دعاوآثارونتایج آن بیان فرموده است ؛مهم این که برخلاف سبک غفلت انگارانه که درآن دلیلیبرایخواسته هاودستورات والدین اراده نمیشود،ازاستدلال واقناع منطقیوبیان تفاصیل برایهدایت فرزندان استفاده میکند،ازجمله در نامه ی سیویکم میفرماید: «جعل فی یدیک مفاتیح خزائنه بما أذن لک فیه من مسألته ، فمتی شئت استفتحت بالدعاء أبواب نعمته ، و استمطرت شآبیب رحمته ، فلا یقنطنک إبطاء إجابته ، فإن العطیۀ علی قدر النیۀ، و ربما أخرت عنک الاجابۀ لیکون ذلک أعظم لأجر السائل ، و أجزل لعطاء الآمل ، و ربما سألت الشیء فلا تؤتاه ، و أوتیت خیرا منه عاجلا أو آجلا، أو صرف عنک لما هو خیر لک ، فلرب أمر قد طلبته فیه هلاک دینک لو أوتیته .
Kerry Ferris and Jill Stein (2010), The real world: an introduction to sociology, 2nd Ed, Norton & Company, Inc."