چکیده:
یکی از خوشنویسسان برکار و پیشسرو در عرصة خط شکسسته. استاد اسرافیل شسیرچی (متولد (۱۳۴) است که تلاش
خستگینایذ برش از فصلهای مهم اکتاب خط شکستة معاصر است. اسرافرال شبرچی خط شکسته رااز غبار تااکتیبه.
از آثار استاد بدالله کابلی و براساس دید هنری و تصرّفات خود به نگارش در میآورد. شیرچی در عمومی کردن خط شکسته و
تلطیف ذوق هنری جامعه با نگارش کارت تبریکهاء آلبومهای خط شکسته و کتابهای متفاوت پیشگام بوده است. وی بهدلیل
تحصیل در رشتة نقاشی از مبانی هنرهای تجسمی آگاه است و با استفادة هوشمندانه از این مبانی در صفحهآرایی. قطعهنگاری
و فرمبندی خط شکسته. بهویژه در تابلوهای نمایشگاهی, کارهای شاخصی را به انجام رسانده است.
آلبوم «شهریار شهر غزل» و کتابهای «تاب شکسته» «مطرب عشق» «تماشاگه راز» «شرح مجموعة گل» «آواز شقایق» و
«حلقة عشق» از جمله آثار شیرچی هستند. وی تاکنون نمایشگاههای متعددی بر پا کرده است.
تصرفات شیرچی در خط شکسته, نیازمند قضاوت اهل هنر و شکستهنویسان معاصر در زمان فعلی و در چشمانداز آتی است.
با این حالء وی از خوشنویسان موفق معاصر ایران بهشمار میرود که بسیاری از آثار مذهبیاش با خط شکسته. در روزنامههاء
پوسترها و پارچهنوشتههای تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفته است. گوبی این آثار در پرتو درونمایة مذهبیشان در لایههای
عمیق فرهنگی جامعه نفوذ کردهاند.
شیرچی در چشمگیر کردن آثار شکسته. آن هم در ابعاد بزرگ» پیشگام است. او با اجرای خط شکسته بر بومهای نقاشی و
استفاده از تکنیکهای پتینهکاری و بهکار گرفتن تذهیب و قابهای شکیل, هویت و عیار ارزشمندی را برای خط شکسته به
ارمغان آورده است. او را باید از خوشنویسان هوشمندی بدانیم که برای پیدا کردن یک زبان جهانی و همهگیرء آن هم به مدد
فرم و رنگ و فضاسازی برای خط شکسته. تلاش در خور توجهی از خود نشان داده است.
در این نوشتار مروری بر احوال و آثارء زمینة اجتماعی, دیدگاههای هنری و تحلیل آثار وی خواهیم داشت.
خلاصه ماشینی:
"بیگمان شیرچی در خلق این آثار بیشترین تأثیر را از آثار نقاش شهر خود، یعنی استاد احمد نصراللهی گرفته و آن الهام اولیه را با مصالح حروف و کلمات خط شکسته در تابلوهای خود پردازش کرده است.
شیرچی در به خدمت گرفتن تکنیک چاپ برای عمومی کردن خط شکسته و آوردن آن به صحنة جامعه و محیط زندگی مردم، از پیشگامان اصلی بوده و از این رهگذر به فرایند اجتماعی شدن خط شکسته و رسوخ آن در میان مردم کوچه و بازار و ذائقة هنری آنها کمک شایانی کرده است.
» (فصلنامة هنر: ۲۰۴) علاوهبر این، در بحث تولید اثر هنری بر وجه مردمی بودن هنر تأکید ویژهای دارد؛ وجهی که خود او برای رسیدن به آن همواره تلاش زیادی کرده است: «مسئولیت اساسی هنرمندان این است که با خلق آثاری پرمحتوا، بتوانند به مخاطبان خود ـ که همان مردم هستند ـ نزدیک شوند و ارتباط برقرار کنند.
» (روزنامة ابرار، ۱۲/۵/۸۵) وی با وجود اینکه رهایی در خط را با خط شکسته نستعلیق و بخش ناب هنری آن، یعنی سیاهمشق آزادانه را در نستعلیق تجربه کرده است، از قواعد سفت و سخت این خط بهخوبی آگاه است و مقایسهای که میکند در فهم موضوع راهگشاست.
(روزنامة همشهری، ۹/۳/۱۳۹۰) شیرچی به وجه مردمپسند بودن اثر هنری توجه دارد و بر این باور است که اثر هنری باید در متن زندگی مردم حضور داشته باشد.
او شعر نو را بیش از پیش با خط شکسته نگاشته و سازگاری درونی این قالب شعری با خط شکسته برای او دریچههای تازهای را فراهم کرده است شیرچی از هنرمندان خوشنویسی است که نقد را با بردباری میپذیرد."