چکیده:
با توجه به اوضاع خاص اقتصادی و تحریم های وارده بر کشور جذب سرمایه های داخلی برای رونق گرفتن اقتصاد ملی و افزایش ظرفیت بنگاه های اقتصادی اهمیت زیادی دارد. از طرفی توجه به این نکته ضروری است که یکی از راههای مهم در جذب سرمایه ، فروش سهام شرکت در بازار بورس و تامین سرمایه از این طریق است . عوامل محرک برای سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام یک شرکت به طور کلی به دو دسته مالی و غیر مالی تقسیم میشود. در واقع هدف از این تحقیق ، شناسایی، طبقه بندی و ارائه راهکار برای عوامل غیر مالی ای است که بر خرید سهام یک شرکت در بورس توسط سرمایه گذاران تاثیر دارد. برای شناسایی عوامل غیر مالی موثر بر سرمایه گذاری از منابع کتابخانه ای و میدانی و برای طبقه بندی و مشخص کردن اهمیت عوامل از مدل کانو٤ و برای پاسخگویی به عوامل الزامی مدل کانو از مدل گسترش عملکرد کیفیت ٥ (QFD) استفاده شده و در نهایت با استفاده از قانون پاره تو٦ ٢٠% راهکارها مورد توجه قرار گرفته است . جامعه آماری این پژوهش را سرمایه گذاران بورس یزد تشکیل میدهند که به صورت تصادفی از این جامعه ، نمونه ای ٣٥٠ نفری انتخاب شده است . تحقیق حاضر از نظر رویکرد، کاربردی؛ از نظر استراتژی تحقیق ، پیمایشی و از نظر زمان اجرا، تک مقطعی است . نتیجه تحقیق بیانگر آن است که سازمآنها با انجام سه راهکار شفافیت اطلاعاتی، استفاده از تبلیغات رسانه ای و انتشار مجلات و بولتن میتوانند فروش سهام خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.
خلاصه ماشینی:
ارائه راهکاری نوین در جهت اولویت بندی عوامل غیر مالی موثر بر فروش سهام شرکت ها با رویکرد تلفیقی مدل کانو و QFD (مورد مطالعه : بورس اوراق بهادار یزد) 1 علی مروتی شریف آبادی 2 رضا ابراهیم زاده پزشکی 3 مهدی ابوالقاسمی چکیده با توجه به اوضاع خاص اقتصادی و تحریم های وارده بر کشور جذب سرمایه های داخلی برای رونق گرفتن اقتصاد ملی و افزایش ظرفیت بنگاه های اقتصادی اهمیت زیادی دارد.
جدول ١: ابعاد و مولفه های پژوهش ابعاد مؤلفه ها منبع صادرات خدامیپور و دیدهکنان، ١٣٩١ ویژگیهای ذاتی شرکت چرخه عمر کرمی و عمرانی، ١٣٨٩؛ دهدار، ١٣٨٦ اندازه شریعت پناهی و خسروی، ١٣٨٦ بازار مال نقد شوندگی ویمینی، ٢٠٠٦؛ یحییزادهفر و همکاران، ١٣٩٨ ی شفافیت تجویدی، ١٣٨٧ اتاطاتازاا (ا ه صلات داشتن تصویر ذهنی قوی (اعتبار) شفرین ، ٢٠٠١ رب بریبی رجع ب محو شکت ) معروف بودن شرکت (حسن شهرت) داوینگ و لوسی، ٢٠٠٤ ر تبلیغات شرکت امیرشاهی و همکاران، ١٣٨٦ ارتاطات بازاریاب (راجع به شکت ) ارائه اطلاعات دقیق و کافی امیرشاهی و همکاران، ١٣٨٦ ب ی ر جلب توجه باربر و ادئن ، ٢٠٠٦ برآورده کردن درخواست های به هر تعداد و هر ارزش معاملاتی دموری و فرید، ١٣٩٠ نقش کارگزاریها ارائه خدمات به صورت الکترونیکی به مراجعان دموری و فرید، ١٣٩٠ توانایی علمی و تخصص کافی کارکنان استایتمن ، ٢٠٠٤ ظاهر جذاب و قابل فهم فرمهای معاملاتی دموری و فرید، ١٣٩٠ دنباله روی دنباله روی کشاورز حداد و رضایی،١٣٩٠؛ بیکچاندانی و شارما (٢٠٠٠) ارتباط کلامی ارتباط کلامی سیلورمن ، ٢٠٠٧ ٢-٢- مدل کانو دکتر نوریاکی کانو یکی از برجسته ترین صاحب نظران علم مدیریت کیفیت ، در مدل خود نیازمندیهای مشتریان و یا به عبارتی دیگر خصوصیات کیفی محصولات را به سه دسته الزامات اساسی، عملکردی و انگیزشی تقسیم نموده است .