چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین هوش هیجانی مربیان با انسجام تیمی ورزشکاران پنجمین المپیاد دانشجویان دختر دانشگاه های پیام نور کشور در سال 1390 بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری کلیه مربیان (86 نفر) و ورزشکاران (1068 نفر) شرکت کننده در پنجمین المپیاد دانشجویان دختر دانشگاه های پیام نور کشور بود. براساس جدول نمونه گیری مورگان، 70 نفر از مربیان و 285 نفر از ورزشکاران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و برای جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ و پرسشنامه انسجام تیمی کارون استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط هشت تن از استادان رشته مدیریت ورزشی تایید شد و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0 و 81/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین همه مولفه های هوش هیجانی با انسجام تیمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0P<).
The aim of the present study was to investigate the relationship between emotional intelligence of coaches and team cohesion of athletes in the 5th Olympiad of female students of Payame Noor universities in 2011. The method of this study was correlation، and application regarding the aim which was conducted as a field study. The population consisted of all coaches (N=86) and athletes (N=1068) Participating in the 5th Olympiad of female students of Payame Noor universities. Based on Morgan scale، 70 coaches and 258 athletes were selected as the sample by random sampling method. The data were collected by two questionnaires of Emotional Intelligence of Shrink Sybrya and Team Cohesion of Caron. Validity of the questionnaires was confirmed by 8 professors of sport management and reliability was obtained by Cronbach’s alpha coefficient as 0. 79 and 0. 81 respectively. For data analysis، descriptive and inferential statistics (Spearman correlation coefficient and multiple regression) were used. Results showed a positive and significant relationship between all components of emotional intelligence and team cohesion.
خلاصه ماشینی:
بررسی ارتباط بین هوش هیجانی مربیان با انسجام تیمی ورزشکاران در پنجمین المپیاد دانشجویان دختر دانشگاه های پیام نور کشور در سال 1390 عادل رحمان پور١- محسن غفرانی ٢- حسن فهیم دوین 3 ١.
استادیار، گروه تربیت بدنی ، دانشکدة تربیت بدنی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین هوش هیجانی مربیان با انسجام تیمی ورزشکاران پنجمین المپیـاد دانشـجویان دختر دانشگاه های پیام نور کشور در سال ١٣٩٠ بود.
هوش هیجانی از طریق مدیریت هیجان ها و با سازوکارهای پیش بینی ، افزایش قدرت کنترل و تقویت راهبردهای مقابلة کارامد به فرد کمک می کند تا عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشد و باعث افزایش احتمال موفقیت ورزشی شود، بنابراین هوش هیجانی فاکتور مهمی است که مربیان باید همزمان با کسب مهارت ها و توانایی های لازم برای موفقیت در زمینة ورزشی مورد نظر، این مهارت را نیز آموزش و پرورش دهند (٣).
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین هوش هیجانی مربیان و ابعاد آن با انسجام تیمی ورزشکاران پنجمین المپیاد دانشجویان دختر دانشگاه های پیام نور کشور در سال ١٣٩٠ بود.
با توجه به نتایج به دست آمده در این تحقیق ، روشن است که در باشگاه ها به منظور افزایش کیفیت آموزشی باید برای انتخاب مربیان کارامد، به ویژگی هوش هیجانی آنان نیز توجه شود، زیرا براساس این ویژگی هاست که مربی می تواند با کاربرد عواطف و تفکر صحیح موجب تولید عقاید، بروز احساس و تقویت روح همکاری (انسجام تیمی ) بین ورزشکاران شده و با درک و فهم عواطف خود و دیگران موجب کسب بینش نسبت به انگیزه های افراد در تیم شود.