چکیده:
<b>اهداف:</b> طراحی آموزشی از بخشهای مهم تولید و راهاندازی آموزش الکترونیکی است. هدف این پژوهش، طراحی و تولید محتوای الکترونیکی درس "آمار مهندسی" براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه و تعیین میزان اثربخشی آن بر یادگیری دانشجویان بود.<b> <br>مواد و روشها: </b>در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون دارای گروه کنترل، از میان دانشجویان دروس الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در نیمسال اول سال تحصیلی 91-1390، 48 دانشجوی درس آمار مهندسی به روش در دسترس انتخاب شده و به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش بهمدت یک نیمسال تحصیلی در معرض درس طراحیشده براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه قرار گرفتند. هر دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از پرسشنامههایی محققساخته مورد سنجش قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با کمک نرمافزار SPSS 19 تحلیل شدند. <br><b>یافتهها:</b> در پیشآزمون، میانگین نمرات در گروه آزمایش 93/0±76/11 و در گروه کنترل 02/1±52/10 بود. در پسآزمون نمرات گروه آزمایش با میانگین 32/1±41/16 بهطور معنیداری بیشتر از نمرات گروه کنترل با میانگین 09/1±15/11 بود. درس طراحیشده براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه، تاثیر معنیداری بر یادگیری داشت (82/18=F؛ 05/0p<). <br><b>نتیجهگیری:</b> استفاده از الگوی طراحی آموزشی گانیه برای طراحی محتوای دورههای آموزش الکترونیکی باعث افزایش یادگیری یادگیرندگان میشود.