چکیده:
ایگناتس گلدزیهر (1850 1921م) شرق شناس یهودی الاصل مجارستانی، از مستشرقان مشهور و
پرآوازه است که آثار متعددی در باب اسلام دارد. او در دشمنی با اسلام شهره است و در
یکی از آثارش که به زبان عربی با عنوان العقیدة و الشریعة فی الاسلام ترجمه شده،
درباره اسلام نظریاتی مغرضانه و دور از واقعیت مطرح کرده است. در این مقاله، یکی از
ادعاهای او مبنی بر اینکه اسلام تنها محدود به نیازهای عصر پیامبر بوده است، نقد و
بررسی می شود.
خلاصه ماشینی:
"این مستشرق از ارکان مستشرقان و از جمله افراد زیرک و هوشیار ایشان است، و شک نیست که بسیاری از اصول و مصنفات اسلامی را خوانده است؛ ولی او از آغاز قرائت و کتابت خود چیزی جز قلبی آکنده از تکذیب اسلام در سینه نداشته، و به همین سبب همواره می کوشد تا از هر چیز و هر جا دلیلی بر کذب محمد(صلی الله علیه وآله) و مجعول بودن قرآن و ساختگی بودن سنت به دست آورد، و به خیال خود ثابت کند که اسلام به کلی، از آغاز پیدایش تا کنون مجموعه ای از افترائات و مجعولات بوده است.
اکنون با وجود این همه نصوص و تصریحات چگونه می گویند محمد(صلی الله علیه وآله) به هنگام تأسیس دین خود نمی دانست که چه می کند، و فرجام کارش چیست، و جهان به زودی دین او را خواهد پذیرفت؟ و چطور «گلدزیهر» بر پایه این پندار غلط نتیجه می گیرد که اسلام برای تشریع قوانین به منظور سامان بخشیدن به زندگی امت ها و نژادها صلاحیت فقهی ندارد؟!27 آگاهی و پیشگویی پیامبر از گسترش جهانی اسلام افزون بر آیات قرآن، که از همان دوران مکه، یعنی دوران غربت و فشار و آزار بر مسلمانان و سال های آغازین رسالت پیامبر، از جهان شمولی اسلام خبر داده، شواهد و اسناد پرشماری در سیره و تاریخ برجاست که نشان می دهد پیامبر از پیروزی های آینده دین و امتش بر قدرت های بزرگ آن روزگار آگاهی داشت و این پیروزی را به یارانش بشارت می داد و مسلمانان در عصر نخستین خلفا که اوج فتوحات بود، این پیشگویی ها را به یاد داشتند و این امر موجب دلگرمی آنان و امید به پیروزی می شد."