چکیده:
تاثیر تمرکز مشتری بر عملکرد شرکت، از دو دیدگاه قابل بررسی است: دیدگاه اول تمرکز مشتری را عامل فشار بر فروشنده در نظر میگیرد و دیدگاه دوم آن را عاملی برای افزایش هماهنگی تولید، مدیریت موجودیها و تسهیم اطلاعات در زنجیرة تامین به شمار میآورد. افزایش تمرکز مشتری، موجب کاهش هزینههای فروش و بهبود عملکرد مالی شرکت میشود. این پژوهش برای بررسی اثر تمرکز مشتری بر بهبود عملکرد مالی شرکت طراحی شده است. برای این منظور، مدلهای رگرسیون چند متغیره، برای دادههای ترکیبی برآورد شده است. دادههای موردنظر از 79 شرکت تولیدی(539 مشاهده) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دورة 1381-1390، جمـعآوری شده است. یافتهها نشان میدهد، تمرکز مشتری، با عملکرد مالی رابطة مثبتی دارد که از نظر آماری معنادار است. بنابراین افزایش تمرکز مشتری، عملکرد مالی شرکتها را بهبود میبخشد. همچنین شرکتهای برخوردار از تمرکز مشتری بالا، مدیریت موجودی بهینهتری را تجربه میکنند. یافتههای این پژوهش ، از اهمیت وجود مشتریان عمده در بازار حمایت میکند.
The influence of customer-base concentration on the firm performance can be investigated from two points of view: The first view considers customer-base concentration as the factor of pressure on the seller، but the second view considers it as a factor for enhancing production coordination، inventory management and information sharing along the supply chain. Increasing of customer-base concentration reduces sale costs and improves firm financial performance. This study is designed to investigate the influence of customer-base concentration on the improvement of financial performance. For this end، multiple regression models for combined data were estimated. The Data was gathered from 79 manufacturing firm (539 observations)، accepted in Tehran Stock Exchange during 1381-1390. The results indicate that there is a positively significant association between financial performance and customer-base concentration. Thus، increasing in the customer-base concentration improves the company''s financial performance. Also، firms with high customer-base concentration experience more efficient inventory management. The results of this study support the importance of the existence of major customers in market.
خلاصه ماشینی:
"جدول (2) نتایج آزمون فرضیة 1- الف: تأثیر تمرکز مشتری بر بازده داراییها مدل (1- الف): + 5 t + 1 + 2 + 3 + 4 = it متغیرها نماد نماد ضرایب ضرایب برآورد شده آمارة t سطح معناداری عرض از مبدأ α 189/1- 317/9- 000/0 رتبهبندی تمرکز مشتری Rank(CC) 1 032/0 544/2 011/0 لگاریتم ارزش بازار LogMW 2 122/0 853/11 000/0 لگاریتم سن شرکت Log(Age) 3 035/0 249/1 212/0 رشد سالانة فروش SG 4 107/0 552/5 000/0 اهرم مالی FLEV 5 016/0- 779/4- 000/0 آمارة F F 445/18 000/0 ضریب تعیین 2 331/0 ضریب تعیین تعدیل شده .
جدول (3) نتایج آزمون فرضیة 1- ب: تأثیر تمرکز مشتری بر بازده سهامداران عادی مدل (1- ب): + 5 t + 1 + 2 + 3 + 4 = it متغیرها نماد نماد ضرایب ضرایب برآورد شده آمارة t سطح معناداری عرض از مبدأ α 932/4- 829/7- 000/0 رتبهبندی تمرکز مشتری Rank(CC) 1 022/0 045/2 041/0 لگاریتم ارزش بازار LogMV 2 422/0 316/8 000/0 لگاریتم سن شرکت Log(Age) 3 208/0 511/1 131/0 رشد سالانة فروش SG 4 502/0 290/5 000/0 اهرم مالی FLEV 5 141/0 813/8 000/0 آمارة F F 136/17 000/0 ضریب تعیین 2 314/0 ضریب تعیین تعدیل شده .
Customer-Base Concentration: Implications for Firm Performance and Capital Markets."