چکیده:
یکی از مهمترین مفاهیم هر سازمانی در هر اندازه و هر بخشی عملکرد بازار سازمان است. موفقیت سازمان در بازار در نتیجه عملکرد بازار سازمان است درواقع میتوان گفت عملکرد بازار یکی از مشخصههای مهم نتایج سازمان است. قابلیتهای پویا از ضرورتهای حیاتی برای بهبود عملکرد سازمانها در محیطهای متلاطم شناسایی شده است. این مفهوم در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان مدیریت را به خود جذب کرده است. چگونگی دستیابی به این نتیجه مهم برای سازمانها امری حیاتی است ولی با این وجود تحقیقات اندکی در این راستا انجام شده است. در این مطالعه مدل بهبود عملکرد بازار سازمان مبتنی بر ترکیبی از قابلیتهای پویای مؤثر نظیر شایستگی IT، هوشیاری کارآفرینانه، ظرفیت جذب، چابکی عملیاتی و بازارگرایی به منظور بهبود عمکرد بازار در صنعت الکترونیک ایران ارائه و آزمون شده است. این مدل براساس چهار حوزه ادبیاتی مدیریت، یعنی ادبیات مدیریت استراتژیک در ارتباط با قابلیتهای پویا، ادبیات مرتبط با حوزه بازاریابی، کارآفرینی و ادبیات مرتبط با فناوری اطلاعات ایجاد شده است. نتایج بهدست آمده از نمونه آماری، مدل بالا را تأیید میکند. بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری کرد که ترکیب ارائه شده از قابلیتهای پویا به بهبود عملکرد بازار کمک مینماید.
خلاصه ماشینی:
"در این مطالعه مدل بهبود عملکرد بازار سازمان مبتنی بر ترکیبی از قابلیت های پویای مؤثر نظیر شایستگی IT، هوشیاری کارآفرینانه ، ظرفیت جذب، چابکی عملیاتی و بازارگرایی به منظور بهبود عمکرد بازار در صنعت الکترونیک ایران ارائه و آزمون شده است .
بعد آیندهنگاری استراتژیک بیشتر به بعد فردی شناسایی فرصت های محیطی می پردازد که در ارتباط با اثر مثبت این بعد بر بازارگرایی و چابکی عملیاتی می توان چنین نتیجه گیری کرد که یکی از راههای افزایش قابلیت بازارگرایی و چابکی عملیاتی استفاده از افرادی در سمت های سازمانی است که نه تنها قابلیت مدیریتی بالایی دارند بلکه قابلیت کارآفرینانه درجهت پیش بینی و تجسم نقایص و فرصت های بازار را نیز دارا هستند.
براساس این نتیجه می توان بیان کرد که چابکی عملیاتی قابلیتی مهم در سازمان است که می تواند به صورت مستقیم به بهبود عملکرد سازمان کمک کند ولی ایجاد این قابلیت مهم نیز مبتنی بر مدل تحقیق وابسته به قابلیت های پویایی نظیر قابلیت IT، ظرفیت جذب، هوشیاری کارآفرینانه ، بازارگرایی است .
با توجه به تأثیر قابل ملاحظه هوشیاری کارآفرینانه بر هر دو قابلیت بازارگرایی و چابکی عملیاتی ، پیشنهاد می شود سازمانها از مدیرانی که نه تنها دارای توانایی و قابلیت مدیریتی هستند بلکه توانایی کارآفرینی در زمینه شناسایی فرصت دارند، استفاده کنند؛ یعنی افرادی که دارای قابلیت های زیر باشند: افرادی که توجه و حساسیت به اطلاعات درباره اهداف، رویدادها و الگوهای رفتاری در محیط دارند، توجه ویژه به مشکلات تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و نیازهای برآورده نشده دارند و می توانند ترکیب های تازه از منابع موجود را ایجاد کنند."