چکیده:
پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش مبادلات جهانی و تغییر و تحول در ساختار اقتصاد جهانی، باعث تغییر و تحولاتی در ساختار، محتوا، رشتهها و برنامههای درسی آموزش عالی شده است. تغییرات روزمره و جدید در دنیای کسبوکار با توسعه و گسترش فراگیر آموزش عالی و ایجاد رشتههای مختلف و متعدد میانرشتهای در دانشگاهها نیز همراه بوده است. اما مسئلهی اصلی این است که چگونه و با کمک چه رویکردی میتوان ارتباط افقی و عمودی میان رشتههای مختلف دانشگاهی ایجاد نمود؟ بدین منظور ضرورت دارد که از یک مفهوم کلیدی به نام آموزش "شایستگیها و مهارتهای کانونی" بهعنوان رویکردی نو در فرایند تهیه و تنظیم محتوای برنامههای درسی آموزش عالی استفاده شود. تحقیقات متعدد بر روی این مفهوم در طی سالهای اخیر در کشورهای توسعهیافتهی جهان همچون انگلستان، آمریکا، استرالیا و کانادا نیز حاکی از اهمیت شایستگیهای کانونی و ارائهی آن در برنامههای درسی است. لذا این مقاله با بررسی اسناد و مدارک و مطالعهی تطبیقی در صدد است که ضمن تبیین و بررسی شایستگیهای کلیدی در مطالعات میانرشتهای، کاربرد مبانی نظری موجود در این زمینه همچون سرمایه ی انسانی، سرمایه ی اجتماعی، کارکردگرایی، دیدگاه علمی پروژه (DeSeCo)، و همچنین دیدگاه منابع انسانی را مورد تحلیل قرار دهد.
The development of information and communication technologies، the growing global trades، and changes in the structure of the global economy cause changes in the structure، content، courses and curricula of higher education. The emerging changes in the world of business have occurred alongside the development of higher education and the emergence of interdisciplinary fields in the universities. But the real issue is how this approach could be used to link and create relationships among the academic disciplines. Therefore، there is a need for using a key concept called "core competencies and skills" as a new approach in the process of preparation and management of the higher education curriculum content. Several studies on this concept have been conducted in recent years in developed countries such as England، America، Australia and Canada which indicates the significance of this concept. Hence، this article reviewed the documentation and comparative study that explained and explored the core competencies in interdisciplinary studies، application of theoretical principles in this field، such as human capital، social capital، functionalism، scientific view of the project (DeSeCo)، and human resources.
خلاصه ماشینی:
آموزش شايستگي هاي کانوني در برنامه درسي به عنوان رويکرد جديد براي ايحاد ارتباط در مطالعات ميان رشته اي Teaching the Core Competencies in Curriculum as a New Approach toward Facilitating Interdisciplinary Studies تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٣/٥/١٨، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٣/٩/١٣، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٣/١١/٢١ دکتر ابراهيم صالحي عمران ١ Dr. Ebrahim Salehi Omran Abstract: The development of information چکيده : پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات ، افزايش and communication technologies, theمبادلات جهاني و تغيير و تحول در ساختار اقتصاد جهاني ، growing global trades, and changes in theباعث تغيير و تحولاتي در ساختار، محتوا، رشته ها و برنامه - structure of the global economy causeهاي درسي آموزش عالي شده است .
Key Competencies 45 سياست گذاران قرار گيرد تا يک نوع ارتباط افقي و عمودي بين رشته هاي مختلف تحصيلي برقرار شود؟ بررسي سوابق و ادبيات مربوط براي درک و شناسايي بهتر شايستگيهاي کليدي و به کارگيري و آموزش آنها در برنامه ريزي درسي رشته هاي مختلف دانشگاهي لازم است که به بررسي اين مفهوم در ادبيات کشورهاي مختلف پرداخته شود.
Skill Standards and Certification Council (CONOCER) of Mexico 48 دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ١٠، پاييز و زمستان ١٣٩٣ کارگيري فعاليت هاي حرفه اي را مطابق با نيازهاي کار و توليد فراهم ميکند.
1. human capital 52 دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ١٠، پاييز و زمستان ١٣٩٣ ٤- نظريه ي کارکردگرايي ديدگاه کارکردگرايي کارکردها و آثار فرهنگي و اجتماعي را مورد توجه قرار ميدهد (صالحي عمران ، ١٣٨٨).