چکیده:
مقام معظم رهبری دربند ٢٩ سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه ، بر راهبرد توسعه صادرات به ویژه در بخش خدمات با فناوری بالا، تاکید فرمودند. لذا پـژوهش حاضـر باهـدف ارائـه الگـوی الزامات راهبردی نوآوری موثر بر توسعه صادرات خدمات بـا فنـاوری بـالا در جمهـوری اسـلامی ایران صورت گرفته است . این تحقیق بر مبنای نتـایج تحقیـق از نـوع توسـعه ای کـاربردی اسـت و جامعه آماری آن اعضای هیئت علمی، محققان ، متخصصان و مدیران بنگاه های مرتبط با خـدمات بـا فناوری بالا و مدیران حوزه سیاست گذاری حاکمیتی و نیز بخش خصوصی و تعاونی به تعـداد ٢٦٠ نفر هستند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری داده هـا، پرسشنامه محقق ساخته بوده و داده های حاصل از آن با استفاده از مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که ٧ متغیر خوشـه هـای پیشـرفته ارائـه دهنـده خدمات ، کیفیت ارائه خدمات ، برندسازی، تنـوع بخشـی و قابلیـت تمـایز در ارائـه خـدمات ، نفـوذ نوآوریهای جدید در خدمات ، ارتباطات نوآوری در خدمات بـا فنـاوری بـالا و توانمندسـازی در بازار از الزامات راهبردی نوآوری موثر بر توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا در ایران میباشند؛ که دراین بین ، بیشترین اثرگذاری مستقیم در مجموعه عوامل نوآوری توسـعه صـادرات خـدمات بـا فناوری بالا در ایران مربوط به عامل ماندگاری و متغیر برندسازی بوده و بقیه عوامـل و متغیرهـا در درجات بعدی اهمیت قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"68 1- WEF, 2009 جدول شماره ١: ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های الگوی مفهومی تحقیق متغیر ابعاد مؤلفه ها شاخص ها و منبع حمایت فعال از تشکیل خوشه بندی شرکت ها (مجمع جهانی اقتصاد،٢٠١١) حضور محلی صنایع باکیفیت عالی حامی مرتبط با خوشه ها (پورتر و استرن ،٢٠٠٩) شرایط داخلی مشوق سرمایه گذاری (پورتر و استرن ،٢٠٠٩) ورود به عرصه اتحاد و همکاری با دیگر شرکت ها در داخل (مجمع جهانی اقتصاد،٢٠١١) وجود نهاده های تخصصی و باکیفیت عالی (پورتر و استرن ،٢٠٠٩) روند توسعه ظرفیت و توانمندی خوشه ها (مجمع جهانی اقتصاد،٢٠١١) میزان کیفیت خدمات با فناوری بالا (چارچوب بومی،١٣٨٩) ارائه خدمات در جهت زمینه سازی برای توسعه دانش های با فناوری بالا (چارچوب بومی،١٣٨٩) عدم تأخیر یا وقفه در ارائه خدمات درخواستی (غفوری فرد،١٣٨٨) میزان حداکثر جداسازی خدمات (غفوری فرد،١٣٨٨) هویت سازی در صدور خدمات با فناوری بالا (محمدی،١٣٨٩) خلق تصویر ذهنی مطلوب بین المللی مبتنی بر تمایز ارائه خدمات (قاسمیان ،١٣٨٨) ایجاد نظام پایش و نظارت مستمر برند (محمدی،١٣٨٩) توسعه و تطبیق زنجیره ارزش فعلی بخش (آنکتاد،٢٠١٠) ورود به زنجیره های ارزش جدید مرتبط با بخش (آنکتاد،٢٠١٠) تنوع در بازارهای صادراتی (حسن پور،١٣٩٠) نوآوری در خدمات قابل ارائه (دیپترو آنورو،٢٠٠٥) نوآوری در فرایند تولید و عرضه خدمات با فناوری بالا (مجمع جهانی اقتصاد،٢٠١١) محرکهای نوآوری و خلاقیت (مجمع جهانی اقتصاد،٢٠١١) ایجاد شهرکهای تحقیق و توسعه اختصاصی برای خدمات با فناوری بالا (مرکز توسعه تجارت مالزی،٢٠٠٩) میزان تعامل بنگاه ها درزمینه تحقیق و توسعه با دانشگاه های داخلی (مک آرتور،٢٠٠١) به روزرسانی مستمر ظرفیت جذب فناوری (لیونگ ،٢٠٠٤) یادگیری در عمل (بندرو لی،٢٠٠٢) 71 کمک به تولید دانش ، تحقیق و توسعه مرتبط با خدمات با فناوری بالا (پورتر و همکاران ،٢٠٠٨) کیفیت مراکز تحقیقات علمی (مجمع جهانی اقتصاد،٢٠١١) فعالیت دانشگاه ها در ارتباط با محققان و شرکت ها (پورتر و استرن ،٢٠٠٩) وجود انجمن های تجاری مرتبط (پورتر و استرن ،٢٠٠٩) شبکه های فعال فناوری (پورتر و استرن ،٢٠٠٩) مبلغ قراردادهای خارجی (دهقان ، ١٣٨٨) برای تبیین بیشتر الزامات راهبردی نوآوری لازم است ، عوامل تشکیل دهنده ایـن بعـد موردبررسـی دقیق تر قرار گیرد."