چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نگاه فرانوگرایان به برنامه درسی و شناسایی عوامل مغفول آنها با تاکید بر آموزههای اسلامی است . این پژوهش بر اساس ماهیت کیفی ـ اکتشافی ، مبتنی بر هدف ، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی ـ تحلیلی است . داده ها به منظور تحلیل پس از جمع آوری مبتنی بر آرای برنامه درسی اسکایرو، نال و جیمیلر عواملی چون هدف ، محتوای آموزشی ، نقش مربیان ، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری ، یادگیرندگان ، فناوری آموزشی و ارزشیابی ، مقوله بندی و ارائه شد. نتایج این پژوهش حاکی است که مبناهایی در عوامل هدف ، روش آموزش ، محتوای آموزش و ارزشیابی مغفول مانده است . فرانوگرایان با رد میراث ارزشمند به نقادی اصول، روشها و سبکهای ارزشیابی میپردازند و به طور کلی تلاشهای برنامه درسی فرانوگرا در گفتمان خلاصه میشود. در تبیین عوامل برنامه درسی (هدف ، روش ، محتوا و ارزشیابی ) مبتنی بر توحید محوری و با تاکید بر تعلیم و تربیت اسلامی انسان امروزی میتواند با پیروی از آن، نیازهای خود را پاسخ دهد. برنامه درسی مبتنی بر آموزه های اسلامی ، دارای ویژگیهایی نظیر هدف نهایی آن قرب الهی ، انتخابهای آن زمینه ساز تقرب به رب خویش ، محتوا مبتنی بر آموزههای قرآنی بوده و ارزشیابی نیز وقتی مطلوب است که با ارزشهای اسلامی متناسب است و فرد به تمام روابط چهارگانه ارتباط با خدا، خود، دیگران و طبیعت توجه کند.
خلاصه ماشینی:
"برنامه درسی مبتنی بر آموزه های اسلامی ، دارای ویژگیهایی نظیر هدف نهایی آن قرب الهی ، انتخابهای آن زمینه ساز تقرب به رب خویش ، محتوا مبتنی بر آموزههای قرآنی بوده و ارزشیابی نیز وقتی مطلوب است که با ارزشهای اسلامی متناسب است و فرد به تمام روابط چهارگانه ارتباط با خدا، خود، دیگران و طبیعت توجه کند.
اما جنبه های منفی بیشتری داشت که میتوان به اختلافات طبقاتی ، از بین رفتن ارزشهای انسانی ، کشتار اقلیت ها، سلطه جویی حکومت های مستبد و بروز جنگهای جهانی اول و دوم (ربانی و بدری ، ١٣٨٧) اشاره کرد؛ با وجود این نوگرایی مظهر اندیشه هایی شد که نهایتا به ترویج اندیشه های مادیگرا، تزلزل باورها، بردگی فکری و خود باختگی ، شکاف گستردة طبقاتی (پورشافعی و آرین ، ١٣٨٨) منجر شد و با گذشت دو قرن ، نوگرایی از تحقق بسیاری از اهداف و آرمانهای خود عاجز ماند و وعده هایی که برای سعادت بشری داده بود، 1 - Enlightenment 2 - Tyler rationality 3 - Curriculum Baised Behaviorism 4 - Slattery 5 - Pirtto 6 - Metanarrative 7 - Boboc PDF created with pdfFactory Pro trial version www.
این برنامه درسی به معنای حسی از عدم قطعیت و عدم تصمیمات از پیش تعیین شده ، و تفکری است که به سیستم های باز، ساختارهای پیچیده و 1 - Lim& Ching 2 - Macdonald PDF created with pdfFactory Pro trial version www."