چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر توسعه خشونت و رفتارهای اوباشگرایانه تماشاگران فوتبال میباشد. جامعه آماری شامل تماشاگران آشوبگر فوتبال لیگ برتر و جام حذفی در سال 90 و 91 بود. نمونه آماری با توجه به شرایط خاص و محدودیتهای موجود، در دسترسی به اطلاعات، از بین افرادی که چندین بار در خشونتهای مرتبط با ورزش در ورزشگاهها از طرف پلیس دستگیر شده بودند، 100 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید که روایی آن توسط استادان مجرب رشتههای علوم انتطامی، تربیت بدنی و کارشناسان خبره در حیطهی رسانه بررسی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0.91=r محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونKMO ، جهت مناسب بودن عناصر برای عامل فرایند اجتماعی شدن و از آزمون گاما و ضریب توافق جهت تعیین رابطه استفاده گردید. با توجه به معنیدارشدن آزمون گاما و ضریب توافق، ارتباط بین تحریک رسانههای جمعی بر بروز رفتارهای اوباشگرایانه تماشاگران آشوبگر فوتبال مورد تأیید قرارگرفت (0.05>p). بنابراین هرچه تحریک تماشاگران از طریق رسانهها افزایش یابد، رفتارهای اوباشگرانه نیز افزایش خواهد یافت؛ لذا تجدید نظر در محتوای برنامههای ورزشی رسانهها برای پیشگیری از اوباشگری و خشونت ضروری به نظر میرسد.
The present study concerns the impact of social media on violence and hooliganism in Iranian first class football league and FA Cup spectators in the 2011 and 2012. At first، the instrument was validated by the experts and its reliability was also calculated in a pilot study with 25 subjects (r =0.91). Because of special conditions and limitations، a total of 100 football fans who had at least one previous sport hooliganism history (everybody were arrested more than once by the Police was) were randomly selected from among those who answered the questionnaire. The KMO test was used to investigate the suitability of elements for socialization process which was followed by the GAMA test and C coefficient to assess the likely correlations. The results showed a significant correlation between the degree of media impact on spectators and the hooligan behavior (0.05>p).
خلاصه ماشینی:
کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه ارومیه (تاریخ دریافت: 01 / 04 / 93 ـ تاریخ تصویب: 25 / 06 / 93 ) چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رسانه¬های اجتماعی بر توسعه خشونت و رفتارهای اوباشگرایانه¬ تماشاگران فوتبال می¬باشد.
جامعه¬شناسی از تماشاگری ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی و جزئی از نهاد اجتماعی ورزش در جامعه و علل و کارکردها و پیامدهای مثبت و منفی آن که به صورت جریانی یا هیجانی (تدریجی یا سریع) در زندگی جمعی صورت می گیرد بحث می¬کند تماشاگران ورزش اعم از بینندگان و خوانندگان و یا کسانی که در میادین ورزشی برای دیدن مسابقات حاضر می¬شوند، بی شک بخش عمده¬ای از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان را در جهان ورزشی امروز تشکیل می¬دهند که در حال حاضر پاره¬ای از جوامع فوتبال بالاخص تماشاگری عرصه رفتارهای نابهنجار و آسیب¬زای اجتماعی گردیده است (رحمتی، 1386).
تأثیر رسانه ها برخشونت تماشاگران، محدود به تماشای تلویزیون نمی¬شود؛ چرا که سایر رسانه¬های اجتماعی نیز به سهم خود نقش قابل توجهی در بروز اوباشگری فوتبال دارند.
سؤالات با توجه به تحقیقات متعدد که به بررسی علل خشونت¬گرایی در میان تماشاگران فوتبال و توصیف جامعه شناختی عوامل مؤثر بر وندالیسم و اوباشگری در ورزش انجام شده بود، انتخاب شدند (عنبری، 1381، کاظمی، 1386 قاسمی، 1388، کشتگر، 1391).
</رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> بحث و نتیجه گیری یافته¬های تحقیق نشان داد که رسانه¬های اجتماعی در توسعه و بروز خشونت و اوباشگری درتماشاگران فوتبال مؤثر است.