چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسۀ بروز مؤلفههای رفتار شهروندی در باشگاههای والیبال و سوارکاری از دیدگاه تماشاگران لیگ برتر والیبال و مسابقات ملی کورس اسبدوانی گنبد کاووس میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی بوده و از نظر هدف، کاربردی میباشد که بهشکل میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری را تمامی تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای رویدادهای بزرگ ورزشی در اماکن ورزشی شهرستان گنبد حضور پیدا میکنند تشکیل دادند. ازآنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از 25000 نفر (....2 نفر مربوط به رشتۀ سوارکاری و 5000 نفر برای والیبال) بود، نمونۀ آماری 384 نفر برای سوارکاری و 357 نفر برای والیبال انتخاب شد و برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در بروز مؤلفههای تماشگران در دو باشگاه سوارکاری (خصوصی) و والیبال (دولتی) وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"در کشور ما نیز پژوهش های زیادی در زمینۀ رفتار شهروندی سازمانی صورت گرفته است ؛ اما پژوهش در زمینۀ عوامل بروز رفتار شهروندی مشتریان ، یا وجود ندارد و یا بسیار محدود و اندک است ؛ لذا، با درنظرگرفتن این موضوع ، پژوهشگر در این پژوهش بر آن است تا عوامل بروز مؤلفه های رفتار شهروندی تماشاگران (مشتریان ) در دو باشگاه والیبال (دولتی) و سوارکاری (خصوصی) در شهرستان گنبد کاووس را مورد بررسی قرار دهد.
SPSS به منظور مقایسۀ بهتر میانگین مؤلفه ها بین باشگاه سوارکاری (خصوصی) و والیبال (دولتی)، میانگین نظرات پاسخ دهندگان درمورد عوامل بروز مؤلفه های رفتار شهروندی تماشاگران در ٢ باشگاه فوق در جدول یک آورده شده است .
برای ایـن منظـور، ابتـدا سـه مؤلفـۀ رفتـار شهروندی تماشاگران (ارائۀ پیشنهاد، رفتارهای کمک کننده و ارائۀ بازخورد) مشـخص گردیـد و سپس ، اثر هریک از این مؤلفه ها در دو باشگاه سوارکاری (خصوصی) و والیبال (دولتی) مقایسـه شد.
به احتمال زیاد، دلیل نتایج به دست آمده میتواند رضایتمندی بیشتر و ارائۀ خدمات بـا کیفیـت بهتر در تماشاگران باشگاه سوارکاری در مقایسه با باشگاه والیبال باشد که این موضـوع منجـر به بروز بیشتر و بهتر مؤلفه های رفتار شـهروندی تماشـاگران (مشـتریان ) مـیشـود.
این مطالعات نشان دهنـدة ایـن موضـوع اسـت کـه باشـگاه هـای خصوصـی به منظور جذب بیشتر تماشاگران ، در ارائۀ خدمات ، نظرات مشتریان خود را در اولویت قـرار داده و با این کار رضایت هرچه بیشتر آن ها را جلب میکنند که این امر منجر به بروز بیشـتر و بهتـر مؤلفه های رفتار شهروندی خواهد شد."