چکیده:
این پژوهش، در صدد بررسی و تحلیل راهکارهای مؤثر بر نهادینهسازی فرهنگ مهدویت در برنامه درسی دوره متوسطه است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعه پژوهش، دبیران دوره متوسطه شهر اصفهان (4413 نفر) را دربر میگیرد که در سال 94-1393 مشغول به تدریساند. به کمک فرمول کوکران، 165 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه برآورد و با روش تصادفی متناسب با حجم از بین نواحی ششگانه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ محقق ساخته روا و پایا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شدهاند. عمدهترین نتایج پژوهش، بیانگر آن است که از نظر دبیران، در میان راهکارهای سهگانۀ مؤثر بر نهادینهسازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس، راهکارهای آموزشی با میانگین 21/4 بیشترین و راهکارهای پژوهشی با میانگین 62/3 کمترین تأثیر را بر نهادینهسازی فرهنگ مهدویت در برنامه درسی دوره متوسطه دارند. در بین راهکارهای آموزشی، «طرح مفاهیم، مصادیق، تصاویر و مؤلفههای مربوط به فرهنگ مهدویت در کتابهای درسی»، «نقش الگویی دبیران و کادر اجرایی مدرسه و تطابق گفتار و کردار آنها با فرهنگ مهدویت» و «یاد کردن از افراد مشهور در حوزه مهدویت در حین تدریس متناسب با محتوای درسی کلاس»، بیشترین تأثیر را دارند.
This study seeks to analyze strategies in order to institutionalize a culture of Mahdism in the secondary school curriculum from the perspective of some teachers in Isfahan. The study is a descriptive research of the survey type and its approach is applied. Research population is only the high school teachers in Isfahan (4413 teachers) who were engaged in teaching during the year 1393 to 1394 Hijri Shamsi. According to Cochran's formula، 165 of them were randomly selected as a sample and picked proportionally to the quantity in the six areas. Instrument is a questionnaire developed by the researcher himself and validated and has a reliability estimate and the results were analyzed using descriptive and inferential statistics. The main results of the study indicate that according to those teachers، the most effective strategies in schools curriculum for institutionalizing the culture of selflessness and sacrifice (martyrdom)، are educational strategies، with the highest average of 4.21 and the least are research strategies with an average of 3.62. Amongst the asked items of educational strategies، three items attracting the most views as the most effective are as follows: The design conceptualizations، examples، illustrations and related components to the messianic culture in textbooks، Actions of teachers and school administrative staff as positive role models and observing a match of their words and deeds with the Mahdi culture، and learning about the celebrities in the field of Mahdism when aligned with the syllabus taught during class.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای پژوهش در این بخش، نتایج بررسی سؤالهای پژوهش به تفکیک در چهار قسمت تشریح شده است: نتایج سؤال اول از نظران دبیران دوره متوسطه، راهکارهای آموزشی نهادینهسازی فرهنگ مهدویت در برنامه درسی مدارس به چه میزان مؤثرند؟ برای دستیابی به پاسخ این سؤال، نه گویه در پرسشنامه قرار گرفته که در ادامه ابتدا نتایج توصیفی و سپس نتایج استنباطی بررسی شود.
نتایج سؤال دوم از نظران دبیران دوره متوسطه، راهکارهای پرورشی نهادینهسازی فرهنگ مهدویت در برنامه درسی مدارس به چه میزان مؤثرند؟ برای دستیابی به پاسخ این سؤال، 11 گویه در پرسشنامه قرار گرفته که در ادامه ابتدا نتایج توصیفی و سپس نتایج استنباطی بررسی میشود.
نتایج سؤال سوم از نظران دبیران دوره متوسطه راهکارهای پژوهشی نهادینهسازی فرهنگ مهدویت در برنامه درسی مدارس به چه میزان مؤثرند؟ برای دستیابی به پاسخ این سؤال، 7 گویه در پرسشنامه قرار گرفته که در ادامه ابتدا نتایج توصیفی و سپس نتایج استنباطی مورد بررسی قرار میگیرد.
در این نوشتار، ضمن توجه به نقش مدارس و برنامههای درسی در نهادینهسازی فرهنگ مهدویت، میزان تأثیر هر یک از راهکارهای سهگانه آموزشی، پرورشی و پژوهشی از منظر دبیران دوره متوسطه شهر اصفهان بررسی و تحلیل شد و تبیین گردید که پرورش آنها زمینههای روانی را برای عملیاتی ساختن فرهنگ مهدویت در ابعاد و سطوح مختلف زندگی فراهم میسازد."