چکیده:
قرآن کتاب هدایت بشر در تمام اعصار است وخداوند متعال به منظور ایضـاح معـانی، جلـب نظـر و توجـه مخاطبان و انتقال مفاهیم والای معنوی و تعلـیم دسـتورات اخلاقـی و معـارف دینـی و تسـریع در فهـم و آسان سازی مطالب و تنزل مفـاهیم عمیـق معنـوی در روح و جـان آدمـی، از قالـب قصـه و در قصـص از سبک های مختلف ادبی و داستان گوئی استفاده کرده است .در این میان ، تمثیل و تشـبیه و ایجـاز و اطنـاب و سایر سبک های ادبی از شیوه های پیام رسانی در داستان های قرآن است که به منظور عینیت بخشیدن و تجسم دادن به مفاهیم عقلی و معنوی بکار رفته تا هر کس به فراخور درکش از آن بهره بگیرد و ازآنجاکه یکـی از اهداف قرآن برای آشکار شدن مسائل زندگی استفاده ازبیان سمبلیک است ،به این حقیقت میرسیم که نقـل داستان از بهترین روش هایی است که به این هدف عینیت میبخشد. به ویژه اینکـه القـای پیـام بـه صـورت مستقیم و آمرانه ، همیشه با استقبال طبایع انسانی مواجه نمی گردد و بسیاری از اوقات ، از طریق هنر میتوان پیامی را به طور غیرمستقیم ایراد نمود،قرآن کریم نیز این مهـم را مـدنظر قـرار داده در نقـل داسـتان هـا ، از سبک های مختلف ادبی برای القاء پیام استفاده کرده است در این مجال به بررسی برخی از این سـبک هـای ادبی خواهیم پرداخت .
خلاصه ماشینی:
"قصه انفسی : انسان به دلیل استعدادهایی کـه دارد متفـاوت از جمـادات و گیاهـان و حیوانـات اسـت ، لـذا استحقاق دریافت امانت الهی را دارد و همین امر توجه خاص خداوند را نسبت به این موجود جلب نمـوده جهت ارشاد او آیاتی را نازل فرموده که متضمن مفاهیمی است که غرایز و نفسانیات و امیال فطری او را به 4 تصویر کشیده مانند داستان آدم و فرزندان او یا داستان شعیب و دختران ایشان و موسی (ع ) قصه رمزی و اشاری : نوع دیگری از قصص قرآنی میباشند که نیاز به تفسیر و تأویل دارند و مسلمین باید منتظر حکم قرآن در این گونه ایات باشند تا نکات رمزی و حقایق بر ایشان از جانب خداونـد روشـن شـود برخی قصه های رمزی حول محور همان رمز هست مانند قصه گاوی که بنیاسرائیل باید ذبح مـیکردنـد در آیات ٦٧-٧٣ سوره البقره این داستان نقل شده است که البتـه در وراء ذبـح گـاو قـدرت خداونـد متعـال در برانگیختنی دوباره و حقیقت مرگ وزندگی نهفته است و برخی دیگر از قصص اشاری و رمـزی اشـاره بـه مشکلات و حوادثی دارد که آیات برای رفع آن مشکلات نازل شده و مشتمل بر پند و موعظـه اسـت یـا در 5 جهت برائت از شخص و اشخاص یا تأیید افرادی و تأیید یا تکذیب خبری و ...
٨-٢- با توجه به اینکه القای پیام به صورت مسـتقیم و آمرانـه ، همیشـه بـا اسـتقبال طبـایع انسـانی مواجـه نمی گردد و بسیاری از اوقات ، از طریق هنر میتوان پیامی را به طـور غیرمسـتقیم و در قـالبی جـذاب ایـراد نمود، قران نیز این مهم را مدنظر قرار داده در نقل داستان ها به منظور القاء مفاهیم ، از سبک های مختلف ادبی و بیانی استفاده نموده تا در خلال داستان ، مراد خویش را به مخاطب انتقال دهد برخلاف شیوه داستان گویی تورات که به شکل روایت خطی شروع کرده و داستان را به پایان رسانده است ."