چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی کارکرد اجرایی مرکزی و حلقه واج شناختی در دانش آموزان ناتوان در حل مسائل کلامی ریاضی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای است. در این مطالعه، 30 دانش آموز پایه چهارم ابتدایی دارای توانایی متوسط و ضعیف از طریق آزمون هوش وکسلر کودکان چهار، آزمون ایران کی مت و آزمون درک مطلب وکسلر کودکان چهار انتخاب شدند. به روزرسانی با استفاده از نرم افزار کامپیوتری، بازداری با استفاده از آزمون استروپ، تغییر با استفاده از آزمون کارت های ویسکانسین، حلقه واج شناختی از طریق خرده آزمون های هوش وکسلر کودکان چهار اندازه گیری شد. نتایج: عملکرد دانش آموزان ناتوان در حل مسئله، تفاوت معناداری با دانش آموزان متوسط از نظر کارکرد اجرایی مرکزی و حلقه واج شناختی نداشتند. نتیجه گیری: این نتایج نشان دهندة اهمیت متغیرهای هوش و درک مطلب در حل مسائل کلامی ریاضی است.
Objective: The purpose of this study was to evaluate the central executive function (including: Updating، Inhabitation، Shifting (Switching)) and phonological loop among students with mathematical word problems solving disability (MWPD).
Method: This study is casual-comparative. In this study، 30 students in grade 4 with average and poor ability in problem solving were selected by the Iran Key Math and by Wechsler Intelligence. The updating by a computer program، the inhibiting by the Stroop، the shifting by the Wisconsin Cards Sorting Test (WCST)، the Phonological loop by subtest of Wechsler intelligence were measured.
Results: Analysis of data revealed that there is no significant difference between the students with problem solving disability in their performances in central executive function and phonological loop with average students.
Conclusion: This result emphasizes that two factors of intelligence and reading comprehension have essential roles in ability of mathematical word problems solving