چکیده:
هدف این تحقیق ، دستیابی به مطلوب ترین راهبردهای مدیریت پوشش خبری بحران انرژی هسته ای در سیمای برون مرزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر زیرسیستم سیاسی بحران انرژی هسته ای در بعد بین المللی در مرحله پیش از بحران است . با توجه به ارزیابی محیط داخلی و خارجی، سناریوی رفع تحریم ها از بین سه سناریوی محتمل برای این تحقیق برگزیده شد. این تحقیق با استفاده از روش دلفی، طی سه مرحله و با بهره گیری از الگوی برنامه ریزی راهبردی انجام شد. به همین منظور برای دستیابی به اهداف تحقیق از نظرات خبرگان در این حوزه (مدیران ارشد سازمان صداوسیما و وزارت امور خارجه ، استادان و نخبگان رشته های علوم سیاسی و روابط بین الملل و علوم ارتباطات و مدیریت رسانه ) کمک گرفته شد. نتیجه این تحقیق نشان داد راهبردهای رقابتی مناسب ترین راهبردها برای سیما جهت مدیریت پوشش خبری بحران هسته ای هستند. در انتها، راهبردهای رقابتی تدوین شده برای سیمای برون مرزی اولویت بندی شدند و مهم ترین راهبرد این تحقیق «فرهنگ سازی در مورد تبدیل موضوع هسته ای به موضوعی فراجناحی، ملی و حتی فراملی، در باب افشاگری سیاسی عملکرد نهادهای بین المللی و گزینشی عمل کردن آن در مقابل جمهوری اسلامی ایران ، همچون سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی هسته ای از طریق برنامه سازی و مستندسازی و گزارش خبری» است که به خوبی با راهبرد فوق فعال ، در مدیریت رسانه ای بحران و نظریه قدرت هوشمند مطابقت دارد.
خلاصه ماشینی:
"در انتها، راهبردهای رقابتی تدوین شده برای سیمای برون مرزی اولویت بندی شدند و مهم ترین راهبرد این تحقیق «فرهنگ سازی در مورد تبدیل موضوع هسته ای به موضوعی فراجناحی، ملی و حتی فراملی، در باب افشاگری سیاسی عملکرد نهادهای بین المللی و گزینشی عمل کردن آن در مقابل جمهوری اسلامی ایران ، همچون سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی هسته ای از طریق برنامه سازی و مستندسازی و گزارش خبری» است که به خوبی با راهبرد فوق فعال ، در مدیریت رسانه ای بحران و نظریه قدرت هوشمند مطابقت دارد.
یافته های این تحقیق و به طور مشـخص ، راهبـرد «فرهنـگ سـازی در مـورد تبـدیل موضـوع هسته ای به موضوعی فراجناحی، ملی و حتی فراملـی؛ در بـاب افشـاگری سیاسـی عمـل کـردن نهادهای بین المللی، گزینشی عمل کردن این نهادها در مقابل جمهوری اسلامی ایـران همچـون سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی هسـته ای؛ از طریـق برنامـه سـازی، مستندسـازی و گزارش خبری» و نیز هدف «جلب افکار عمـومی جامعـه بـین الملـل و کشـورهای منطقـه ای از طریق رسانه های ملی و کشورهای دوست مبنی بر حقانیت جمهوری اسـلامی در دسـتیابی بـه انرژی صلح آمیز هسته ای»، به دست آمده از داده های گروه دلفـی (جامعـه نخبگـانی) بـر اسـاس نظریه مارپیچ مثبت و منفی رسانه ای و مدل پروانه ای نقش رسانه ها در مدیریت پیش از بحـران و نظریه قدرت هوشمند قابل تفسیر است که با توجه به این راهبرد و هدف ، سیمای برون مـرزی نباید با استفاده از یک جناح و بیان دیدگاه های تکراری و بدون دلیل و عدم اطلاع رسانی شـفاف در باب مسئله هسته ای در شبکه های برون مرزی در مارپیچ منفی رسـانه ای در مرحلـه پـیش از بحران گرفتار شده و با این کار اعتماد مخاطب را نسبت بـه خـود کـاهش دهـد."