چکیده:
هنر یکی از مواد درسی در دورة ابتدایی است که در پایههای اول، دوم و ششم هر هفته دو جلسه تدریس میشود ولی در پایة سوم با درس علوم تجربی در مجموع چهار جلسه در هفته ارائه میشود که یک هفته یک جلسه هنر و سه جلسه علوم تجربی و هفتة بعد دو جلسه هنر و دو جلسه علوم تجربی دارند. در پایة چهارم و پنجم دروس مطالعات اجتماعی و هنر در مجموع چهار ساعت در هفته تدریس میشوند: هر هفته یک جلسه هنر و سه جلسه مطالعات اجتماعی و هفتة بعد دو جلسه هنر و دو جلسه درس مطالعات اجتماعی.این درس در کلاسهای تکپایه۱ و چندپایه۲ همانند سایر درسها یکسان دیده شده است اما کلاس چندپایه بهلحاظ ویژگیهای منحصربهفردی که دارد آموزشهای خاص خود را میطلبد. در این مقاله به چگونگی تدریس درس هنر در کلاسهای چندپایه پرداخته میشود
خلاصه ماشینی:
"بزرگترین مشکل معلمان کلاسهای چندپایه کمبود وقت است (مرتضویزاده، ۱۳۹۴) که سبب میشود به دروس دیگر از جمله درس هنر در این کلاسها توجه نشود.
بسیاری از معلمان آن را در برنامة هفتگی قرار میدهند اما توجه چندانی به آن ندارند؛ زیرا در این کلاسها مشکلاتی چون کمبود وقت، نبود کارگاه هنر، کمبود معلم آموزشدیده و متخصص برای درس هنر، آشنا نبودن معلمان با اهداف و برنامههای درس هنر و جنبههای مختلف کارهای هنری، بهکارگیری روشهای تدریس سنتی، عدم توجه به تفاوتهای فردی، ترکیب سنی و جنسی دانشآموزان و کمبود امکانات وجود دارد.
در کلاسهای چندپایه که وقت کلاس کم است و پایههای مختلفی هم وجود دارد، اگر در برنامة درسی یک پایه، درس هنر قرار داشته باشد و پایة دیگر درسی مثل ریاضی یا فارسی داشته باشند که نیازمند دقت و توجه دانشآموزان است، برخی از معلمان برای جلوگیری از سروصدای دانشآموزانی که درس هنر دارند، روی تابلو شکلی را رسم میکنند تا دانشآموزان از روی آن نقاشی بکشند."