چکیده:
از آنجا که بازاریابی، آخرین حلقه از زنجیره ی تولید محصول بشمار می رود و مشکلات و ناکارایی آن میتواند توانایی های تولید یک محصول را نیز ضایع کند، مسایل بازار رسانی بادام در استان یزد مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، با استفاده ازمطالعات میدانی و کتابخانه ای، مسایل و مشکلات گوناگون بازار رسانی این محصول، در استان یزد، بررسی شده است. در این راستا، ضمن شناسایی مسیرهای بازار رسانی، حاشیه ی بازار عمده فروشی، خرده فروشی و کارایی بازار محاسبه گردید. با مصاحبه ی حضوری با صادرکنندگان و بررسی اسناد و مدارک، مشکلات صدور محصول بررسی شد. مزیت نسبی تولید بادام در استان، با معیار هزینه ی منابع داخلی، برآورد گردید. بر اساس نتایج بدست آمده، نوسان قیمت در فصل برداشت و شفاف نبودن بازار، مهم ترین مشکلات تولیدکنندگان در زمینه ی بازار بادام است. بازار داخلی بادام مسیر ساده ای دارد و خدمات بازاریابی نظیر درجه بندی، بسته بندی و تبدیل به ندرت انجام میشود. در این بازار، خریداران محلی نقشی مهم به عهده داشته و سهم تولیدکننده از قیمت نهایی بادام و مغز بادام بالای 50 درصد است. بیش ترین هزینه ی بازار رسانی، مربوط به هزینه ی محل کسب و سرمایه در گردش است. کارایی بازار بادام با پوست، بالای 35 درصد است. همچنین، نتایج بدست-آمده از این پژوهش، نشان داد که تولید بادام در استان یزد، دارای مزیت نسبی می باشد و حمایت بیش تر از تولید کنندگان این محصول به وسیله ی دستگاههای ذیربط دولتی توصیه می شود. همچنین، بمنظور یافتن بازارهای جدید صادراتی و افزایش نفوذ در بازارهای کنونی، حمایت از صادرکنندگان بادام برای شرکت در نمایشگاههای خارجی و یا انجام تبلیغات در آن کشور ها توصیه می شود.
Cultivated area of almond in Iran is amounted to 146055 hectares with almost 10% in Yazd province. In this paper various problems in domestic marketing of almond were investigated. Data were collected from a sample of producers and various marketing agents. In this study marketing channels were recognized and wholesale and retail margin and marketing efficiency were determined. For determining almond comparative advantages، domestic resources cost (DRC) criterion was used. Results showed that fluctuation of prices during harvesting season and uncertainty of market was among important marketing problems facing producers. Marketing services were limited and services such as grading and packaging were done rarely. Local buyers played an important role in almond market and producer share of retail price of almond was over the 50%. Efficiency of almond market was over 18 percent.
خلاصه ماشینی:
"بیش ترین میزان بادام استان یزد، در شهرستان های تفت و مهریز تولید می شود که عمدهترین فعالیت اقتصادی دراین دو شهرستان کشاورزی ، بویژه باغداری و تولید بادام است و سرمایه گذاری نسبتا زیادی به وسیله ی بخش خصوصی در زمینه ی تولید بادام صورت گرفته و با توجه به این موضوع که بازاریابی آخرین حلقه از زنجیرهی تولید محصول است و مشکلات و ناکارایی آن می تواند توانایی های تولید یک محصول را نیز ضایع کند و به لحاظ این که بادام در گروه محصولاتی است که قیمت آن با سازوکار بازار تعیین می شود و بر اساس آمار موجود نوسان زیادی بویژه در سطح تولیدکننده وجود دارد، مسایل بازاررسانی بادام در استان یزد مورد بررسی قرار گرفته است .
بادام در گروه محصولاتی است که سیاست قیمت خرید تضمینی در مورد آن اعمال نمی شود و قیمت آن با ساز و کار بازار تعیین می گردد که بر اساس آمار موجود نوسان زیادی، بـویژه در سـطح تولیدکننده، داشته است با این که بادام از گروه خشکبار بوده و شرایط نگهـداری آن در مقایـسه بـا بسیاری از محصولات باغی و زراعی سادهتر است ، ولی گوناگونی سلیقه ها در بازار داخلی و خـارجی ، بکارگیری روش های مدرن انبارداری، درجه بندی و بسته بندی آن را در مراحل گوناگون بازار رسانی ضروری ساخته است ، بویژه آن که با وجود پایین بودن سهم صـادرات از کـل تولیـد (کـم تـر از ١٠ درصد) بنظر می رسد درسالهای گذشته قیمت های صادراتی در شکل گیری قیمت داخلـی نقـشی مهم داشته اند."