چکیده:
پژوهشها اهمیت اشتیاق کارآفرینانه را در شروع و استمرار رفتار کارآفرینانة افراد تأیید کردهاند، اما پژوهشهای اندکی به بررسی علل شکلگیری اشتیاق کارآفرینانه و جستوجوی آن در ویژگیهای درونی کارآفرینان پرداختهاند. در پژوهش حاضر، تأثیر هوش معنوی (متغیر مستقل) بر اشتیاق کارآفرینانه (شامل سه بعد اشتیاق ابداعی، تأسیسی و توسعهای) با نقش میانجی مرکزیت هویت ایدهآل کارآفرینانه مطالعه شده است. این مطالعه با روش پیمایشی و با نمونهگیری تصادفی ساده از بین 120 نفر از کارآفرینان مستقر در پارکهای علم و فناوری شهر تهران انجام گرفت. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان تعیین شد و سرانجام 95 پرسشنامة صحیح جمعآوری شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلههای ساختاری با روش حداقل مربعات و نرمافزار آماری SmartPLS استفاده شد. نتایج نشان میدهد هوش معنوی کارآفرینان بر اشتیاق کارآفرینانه و مرکزیت هویت ایدهآل تأثیر مثبت و معناداری دارد و نقش میانجی مرکزیت هویت ایدهآل در اشتیاق ابداعی و تأسیسی تأیید شد.
Entrepreneurial passion has been shown to have important effect on starting and persistence of entrepreneurial behavior، however its causes has not yet been studied. This paper is aimed at investigating the effect of SQ on three types of passion including passion for inventing، founding and developing with the mediating role of ideal entrepreneurial identity centrality. This descriptive survey was conducted using the random sampling on 120 entrepreneurs of Tehran science and technology parks. The sample size have been calculated using Krejcie and Morgan table and 95 valid questionnaire were collected. Hypothesis testing were carried out through structural equation modeling using SmartPLS software. The results confirmed the effects of entrepreneur's SQ on entrepreneurial passion and the mediating role of ideal identity centrality in the relationship between SQ، inventing and developing passion.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش های تجربی ، تأثیر اشتیاق بر فرایند کارآفرینی تأیید شده است ، اما محققان ماهیت و خاستگاه آن را کمتر بررسی کرده اند (٢٠١١ ,Glauser &Cardon ) و ما هنوز نمی دانیم چه ارزش ها و عوامل الهام بخشی ، کارآفرینان را به تحمل و پذیرفتن قطعیت نداشتن اجتناب ناپذیر و فراوان فرایند کارآفرینی ترغیب می کند (٣٩ :٢٠١٣ ,Douglas &Judge ).
al)؛ بنابراین ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا هوش معنوی کارآفرینان - به عنوان هوشی که به فلسفۀ اصلی زندگی و ارزش های فرد شکل می بخشد ( ,Zohar ٢٠١٢)- بر هویت ایده آل کارآفرینانه (الگوهای شناختی از تفسیرها و نسخه های رفتاری که موجب شناسایی شخصیت کارآفرین ایده آل فرد میشود) و انواع سه گانۀ اشتیاق (شامل اشتیاق ابداعی ، تأسیسی و توسعه ای) تأثیرگذار است .
هویت ایده آل کارآفرینانه همان طورکه پیش تر نیز بیان شد، به نظر بسیاری از نظریه پردازان ، اشتیاق عامل انگیزشی مهمی برای بروز رفتار است و بیشتر تحقیقات پیشین در زمینۀ اشتیاق کارآفرینانه ، به اهمیت هویت در شکل گیری آن اشاره کرده اند (٢٠١١ ,Glauser &Cardon ).
فرضیۀ H٨: هوش معنوی کارآفرینان از طریق مرکزیت هویت ایده آل کارآفرینانه به صورت غیرمستقیم تأثیر مثبت معناداری بر اشتیاق ابداعی دارد.
فرضیۀ H٩: هوش معنوی کارآفرینان از طریق مرکزیت هویت ایده آل کارآفرینانه به صورت غیرمستقیم تأثیر مثبت معناداری بر اشتیاق تأسیسی دارد.
فرضیۀ H٩: هوش معنوی کارآفرینان از طریق مرکزیت هویت ٠/٦٥ ٤/٦٦ تأیید ایده آل کارآفرینانه به صورت غیرمستقیم تأثیر مثبت معناداری بر اشتیاق تأسیسی دارد.