چکیده:
بسیاری از معلولان برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی به کارآفرینی روی میآورند، اما در این راه با مشکلات بسیاری روبهرو میشوند. نبود آموزشهای کارآفرینی مناسب برای معلولان و نداشتن شایستگیهای لازم در این زمینه، از جمله چالشهای مطرحشده در ادبیات کارآفرینی معلولان است. از اینرو هدف این پژوهش، شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه با تأکید بر معلولان جسمی- حرکتی است. در راستای دستیابی به این هدف، با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته با دوازده نفر از کارآفرینان معلول و مدیران و برنامهریزان مرکزهای آموزش و توانبخشی معلولان که از طریق شیوة نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، شایستگیهای کارآفرینانة معلولان جسمی- حرکتی تعیین شد. پس از تحلیل دادهها و تجمیع مفاهیم استخراجشده، درمجموع 38 مؤلفه بهدست آمد که در هشت بعد شایستگیهای کارآفرینانة معلولان جای گرفتند. این ابعاد شامل شایستگیهای شناسایی فرصت، ارتباطی، مفهومی، سازماندهی، راهبردی، تعهد، شایستگیهای فردی و مدیریتی کسبوکار بودند که دو بعد شایستگیهای فردی و شایستگیهای مدیریتی کسبوکار به چارچوب مورد استفاده در این پژوهش افزوده شدند. نتایج این مطالعه میتواند علاوهبر افزایش دانش کارآفرینی معلولان، به سیاستگذاران و متصدیان در تدوین سیاستهای آموزشی و حمایتی معلولان کمک کند.
Many people with disabilities choose entrepreneurship to achieve a better balance between work and life. However، people with disabilities face multiple challenges to become an entrepreneur. One of the challenges that have been constantly suggested in the literature is the lack of entrepreneurial comeptencies and proper entreprneuship education and training. Accordingly، the main purpose of this research is to identify the required entrepreneurial competencies for disabled people. To do so، this study used the qualitative method of inquiry and semi-structured interviews with 12 entrepreneurs with physical and mobility disabilities and educational managers in the education and rehabilitation centers for disabled people in Tehran. The sample was selected purposively. This study revealed 38 components of entrepreneurial competencies of disabled entrepreneurs and classified them into 8 categories. These competencies include entreprneurial opportunity competencies as well as communicational، conceptual، organizational، strategic، personal، manament and business commitment competencies. We contributed personal competencies and business management competencies to the research framework. The results of this study enhance the knowledge and insights on disabled people entrepreneurship. Furthermore، the findings assist policy makers and educators in providing a more supportive and encouraging environment for diabled entreprneurship development.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش های صورت گرفته نیز بیانگر آن است که معلولان در کشورهای مختلف و در مقایسه با سایر افراد جامعه ، امکانات اولیۀ زندگی مانند بهداشت ، مسکن ، آموزش و شغل مناسب ندارند (٢٠١٥ ,Roulstone &Hwang ).
مطالعات متعدد نشان میدهد معلولان ، کارآفرینی را به کار برای افراد و سازمان های دیگر ترجیح میدهند (٢٠٠٤ ,Martins ;٢٠٠٩ ,Roni ;٢٠٠٥ ,Jones ;٢٠٠٢ ,Burchardt ;٢٠٠٩ ,nPaga)، به طوریکه میزان کارآفرینی در بین آن ها نسبت به افراد سالم بیشتر است (٢٠٠١ ,Houlb).
کارآفرینی برای معلولان مزیت های شخصی، اجتماعی ، مالی و از همه مهم تر اشتغال دائم را به همراه دارد (٢٠٠٣ ,Burchardt &Boylan ;٢٠٠٩ ,nPaga)، اما در بیشتر نظریه ها و تحقیقات کارآفرینی معلولان هیچ جایگاهی ندارند و بیشتر نظریه ها و پژوهش ها، کارآفرینان را افرادی توانا و بدون معلولیت درنظر گرفته اند.
بیرد (١٩٩٥) تأیید می کند برای شایستگیهای کارآفرینانه به نظریه ای جدی نیاز است و می توان از نظریۀ شایستگی که در ادبیات مدیریت و آموزش وجود دارد، استفاده کرد، آن را گسترش داد و به بهترین شکل تنظیم کرد تا عوامل موفقیت کارآفرینان موفق نمایان شود (٢٠٠٨ ,Saxena &Sethi ).
در این تحقیق ، با معلولان موفق در زمینۀ به کارگیری شایستگیهای کارآفرینانه برای راه اندازی و مدیریت کسب وکار و مدیران و برنامه ریزان مرکزهای آموزش و توان بخشی معلولان مصاحبه شد و داده های لازم نیز به دست آمد.