چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی نحوه مواجهه (رویکرد) نظام تربیت رسمی و عمومی با تربیت اخلاقی انجام شده است. روش مورد استفاده کیفی است که با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی استقرایی، متون اسناد قانونی و مصوب و همچنین مصاحبه چهارده کارشناس انجام شده است. افراد مصاحبهشونده به روش هدفمند و گلوله برفی از میان کارشناسان ارشد نظام تربیت رسمی و عمومی انتخاب شدند. نتیجه تحلیلها نشان داده که رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی در مؤلفه چیستی «رویکرد فضیلتگرایی دینورزانه» است و در مؤلفه چگونگی (برنامهریزی درسی) رویکرد تلفیق یا فرابرنامه درسی است که ویژگی اساسی آن آشفتگی است؛ یعنی وضع موجود برنامه درسی تربیت اخلاقی «فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی آشفته» است. پیشنهاد این پژوهش تدوین و تصویب فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی برای دوره ابتدایی است.
خلاصه ماشینی:
برر ي ها در بخش تحليل ا تنادي نشان داده ا ت که در منابع فار ـي کتـاب بـا ۲۲ بيشـتر مـورد ا تفاده قرار گرفته ا ت ، اما در منابع لاتين مقالات با ۸ ۲۳ بيشترين هم را دارا بوده اند.
نتايج اين مطالعات نشان مي دهد که در برخـي از حـوزه هـا از جمله کتابداري، پز کي ، مهند ي نفت محققان بيشتر مقاله محور هسـتند، امـا حوزه هـاي علـوم ا لامي و انساني همانند حديث ، مطالعات زنان ، فلسفه و علوم يا ي ، کتاب بيشتر مورد ا تفاده قرار مي گيرد، اما مي توان گفت که به جز اخه هاي علوم ا لامي مانند فلسفه ا لامي و حديث کـه زبان غالب آنها زبان عربي ا ت ، بقيه حوزه ها بيشتر از منـابع انگليسـي ا ـتفاده مي کننـد.
يافته ها سؤال اول : وضعيت مقاله هاي منتشره در طول سال هاي مورد بررسي چگونه بوده است ؟ با برر ي ۲۰ ماره دو فصلنامه علمي -پژوهشي تربيـت اسـلامي بـين ـال هـاي ۱۳۸۴-۱۳۹۴ مشخص د که در طول اين ده ال ۱۵۱ مقاله (ميانگين ۱۵/۱ مقاله ) در هر ال منتشر ده ا ت که جدول (۱)، داده هاي آماري آن را نشان مي دهد.
برر ي زباني منابع اطلاعاتي مورد ا تفاده نشان داد که منابع فار ي زبان با ۳ ۶۰ بيشـترين فراواني را به خود اختصاص داده اند و در رتبه هاي بعد و با فاصـله زيـاد منـابع لاتـين بـا ۷ ۱۹ و منابع عربي با ۴ ۱۶ قرار دارند.