چکیده:
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="vertical-align: top; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span lang="FA"><font face="times new roman, times, serif">فراگیری لغات همواره یکی از دشوارترین قسمت های زبان آموزی برای همه ی فراگیران زبان انگلیسی خصوصا دانشجویان زبان تخصصی بوده است. این دانشجویان همواره گله مند هستند که تعداد لغات زبان انگلیسی بسیار زیاد بوده و به راحتی فراموش می شوند. جهت تسهیل یادگیری و یادآوری لغات و کمک به اینگونه دانشجویان، <i>یادیارها</i> که یک گروه از استراتژیهای ذهنی می- باشند معرفی گردیده اند. اما دانشجویان و دانش آموزان دارای تفاوت فردی می باشند و مدرسین می بایست از روش های متعددی استفاده نمایند تا کارایی کلاس افزایش یابد. به همین منظور در پژوهش حاضر روش <i>چند</i> <i>یادیاری</i> مورد استفاده و تحقیق قرار گرفت. دو گروه از دانشجویان در زبان تخصصی انتخاب گردیدند. در یکی از گروهها روش <i>چند یادیاری</i> استفاده شد، در حالیکه در گروه دیگر لغات آموزش داده شده و مرور شدند. نتایج نشان داد که گروهی که برای آنها شیوه <i>چند یادیاری</i> مورد استفاده قرار گرفت در یادگیری و یادآوری لغات موفق تر عمل کردند.</font></span><span dir="ltr"><o:p /></span></p>
خلاصه ماشینی:
Individuality in higher education: The use of the multiple-mnemonic method to enhance ESP students' vocabulary development (depth and size) and retention Mohammad Amiryousefi (Assistant Professor, University of Isfahan, Isfahan, Iran) (Received: 2014/11/30, Accepted: 2015/02/26) Abstract Vocabulary learning is considered to be the most comprehensive and the most difficult part oflanguage learning for all the students especially for ESP students.
Keywords: Individuality, vocabulary size, vocabulary depth, mnemonic devices, multiple- mnemonic method, EVKS Introduction Although research on language attrition has concentrated on the possible causes of forgetting all or parts of second language skills, it has a little to say about the strategies and techniques that can be employed to prevent it (Brown, 2014).
Research (Amiryousefi & Ketabi, 2011; Mastropieri &Scruggs, 1989; Schumaker & Deshler, 1994) has shown that mnemonic devices can also help language learners learn and retain vocabulary elements more effectively and hence minimize vocabulary attrition or forgetting.
By the use of mnemonic devices, teachers can relate new lexical items to information students already have in their long-term memory and hence improve vocabulary learning and recall, and decrease vocabulary forgetting (Amiryousefi & Ketabi, 2011; Thompson, 1987).
To attend to this issue in the area of vocabulary learning and teaching in the context of ESP (English for Specific Purposes), multiple-mnemonic method was used in this study.
Vocabulary depth and size and the related measurement tools A distinction has been made by the researchers in the field of vocabulary learning and teaching (Akbarian, 2010; Amiryousefi, 2015; Haastrup & Henriksen, 2000; Meara, 1996; Nassaji, 2004; Read, 2000) between two aspects of vocabulary knowledge, namely size and depth.