چکیده:
هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان بود. جامعة آماری تحقیق شامل همة دانشجویان دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 1220 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای میدانی از پرسشنامه بازپاسخ استفاده شد و دادههای گردآوری شده نیز با استفاده از روش فرایند چرخهای تحلیل مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از روایی صوری و نظر داوران و متخصصان کلیدی نیز روایی و پایایی پرسشنامه مذکور مورد تأیید قرار گرفت. سؤالات تحقیق با استفاده از روش آماری خیدو مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تخصص، شخصیت، رابطة متقابل با دانشجو، ارزشیابی استاد از دانشجو و مدیریت کلاس درس به ترتیب به عنوان مؤثرترین تا کم اثرترین عوامل بر ارزشیابی دانشجویان از اساتید به شمار میآیند. البته دیدگاه دانشجویان دختر و پسر درباره پنج عامل مذکور متفاوت است. همچنین این نتیجه به دست آمد که بین تأثیر عوامل پنجگانه تخصص، شخصیت، رابطة متقابل با دانشجو، ارزشیابی استاد از دانشجو و مدیریت کلاس درس در ارزشیابی دانشجویان از اساتید خود در دانشکدههای مختلف نیز تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنين اين نتيجه به دست آمد که بين تأثير عوامل پنجگانه تخصص ، شخصيت ، رابطۀ متقابل با دانشجو، ارزشيابي استاد از دانشجو و مديريت کلاس درس در ارزشيابي دانشجويان از اساتيد خود در دانشکده هاي مختلف نيز تفاوت وجود دارد.
در مطالعات انجام شده در ايران ، ويژگيهايي مانند توانايي انتقال مفاهيم درسي، توجه به يادگيري و درک مطالب تدريس شده (رنجبر و همکاران ، ١٣٨٥)، تسلط بر موضوع درس و برقراري ارتباط با دانشجو (شکورنيا و همکاران ، ١٣٨١؛ اشرف و همکاران ، ١٣٨١ و صابري و همکاران ، ١٣٨٤)، سخت گيري استاد در امتحان يا در کلاس (اميني و هنردار، ١٣٨٧) به عنوان عوامل مؤثر بر ارزشيابي دانشجويان از استادان مطرح شده است .
به علاوه ، نتيجه تحقيق پيمان و همکاران (١٣٨٩) نيز نشان داد که مهم ترين ويژگي استاد توانمند از ديدگاه دانشجويان ، به ترتيب مربوط به روش تدريس ، ارتباطات بين فردي، ويژگيهاي فردي و دانش پژوهي اساتيد ميباشد.
Bland, Wersal, vanloy, Jacott 3.
علاوه بر اين ، از نظر صادقي و حسيني (١٣٨٧) نيز چون ساختار کلي موضوع درس و به طور کلي ماهيت رشته هاي غير علوم پايه به گونه اي است که پراکنده گويي و عدم ارائه مفاهيم منسجم و سازماندهي شده توسط اساتيد، نگراني چنداني در باره از دست دادن چيزي در دانشجويان ايجاد نميکند و لذا از نظر دانشجويان اين گونه رشته ها، تخصص استاد به عنوان مؤثرترين عامل در ارزشيابي اساتيد به شمار نميآيد.
The Evaluation and Improvement of Teaching in Higher Education.
Student Ratings of College Teaching: What Research Has to Say. Indiana University Bloomington.