چکیده:
فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است که دربرگیرندهی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل میکنند. هدف این پژوهش بررسی مقایسه¬ی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانش آموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان بادانش آموزان عادی بود. روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، تعداد 670 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیس برگر پاسخ دادند. سپس تعداد 100 دانش آموز که مبتلا به اختلال اضطراب امتحان بودند انتخاب و با 100 دانش آموز عادی همتا شدند. همچنین آنها علاوه بر اطلاعات دموگرافیک، به پرسش نامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت و نگرانی پنسلوانیا پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان و عادی در مؤلفه های های باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب شناختی تفاوت معناداری وجود داشت (P
خلاصه ماشینی:
مقايسه ي باورهاي فراشناختي و نگراني آسيب شناختي در دانش آموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان و عادي منصور بيرامي ١، يزدان موحدي ٢، رضا محمدزادگان ٣، رضا سپهوند 4 تاريخ وصول : ٩٤/٠٢/١٢ تاريخ پذيرش : ٩٤/٠٤/٢١ چکيده فراشناخت يک مفهوم چندوجهي است که دربرگيرنده ي دانش ، فرآيندها و راهبردهايي است که شناخت را ارزيابي ، نظارت و يا کنترل مي کنند.
هدف اين پژوهش بررسي مقايسه ي باورهاي فراشناختي و نگراني آسيب شناختي در دانش آموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان بادانش آموزان عادي بود.
يافته ها: نتايج نشان داد که بين نمرات دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان و عادي در مؤلفه هاي هاي باورهاي فراشناختي و نگراني آسيب شناختي تفاوت معناداري وجود داشت (٠٠١>P).
1. Jong-Meyer, Beck, Riede 2.
Covin, Ouimet, Seeds & Dozois 5.
Tan, Moulding, Nedeljkovic, Kyrios 5.
Matthews, Hillyard & Campell 8.
Everson, Smodlaka & Tobias 9.
روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع علي- مقايسه اي بود، که در آن مؤلفه هاي باورهاي فراشناختي و نگراني آسيب شناختي در دانش آموزان مبتلابه اختلال اضطراب امتحان و عادي باهم مقايسه شدند.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر مقايسه ي باورهاي فراشناختي و نگراني آسيب شناختي در دانش آموزان مبتلابه اختلال اضطراب امتحان و عادي بود.
همچنين ، باورهاي فراشناختي منجر به افزايش نگراني آسيب شناختي در دانش آموزان مبتلابه اضطراب امتحان مي شود.
Metacognition and worry: A cognitive model of generalized anxiety disorder.
A. D: Assessment of meta- worry and Relationship with DSM-IV Generalized Anxiety Disorder, Cognitive therapy and Research,29 (1), 107-121 Wells, A.