چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت اصول علمی در تدوین هدفهای برنامه درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان انجام گرفت. این پژوهش از نوع کیفی و به صورت مطالعه موردی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه ا صفهان تشکیل میداد. از این میان 35 نفر با روش نمونهگیری هدفمند موارد مطلوب انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از روش تجزیه و تحلیل مقوله بندی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برای تدوین اهداف، نیازسنجیهای علمی صورت نگرفته، و تاکید بیشتر بر نظر متخصصان (دانش) بود. همچنین به نیازهای جامعه، دانشجویان و دیگر ذینفعان آموزش عالی نیز توجه چندانی نشده است. هدفهای برنامه درسی در سطح ارائه دانش تا حد زیادی رضایت بخش است ولی سهم تولید دانش در هدفها کم بوده است. در مورد نشر دانش (ارائه خدمات) به دلیل مشخص نبودن دقیق نیازهای جامعه، تدوین اهداف در این حیطه از مطلوبیت چندانی برخوردار نیست. در سطح کارآفرینی نیز در هدفهای برنامه درسی به زیرساختها و مهارتهای لازم برای ایجاد ظرفیتهای کارآفرینی در دانشجویان توجه چندانی نشده و در نتیجه در این حیطه عملکردها خیلی ضعیف بوده است.
خلاصه ماشینی:
در سطح کارآفرینی نیز در هدفهای برنامه درسی به زیرساختها و مهارتهای لازم برای ایجاد ظرفیتهای کارآفرینی در دانشجویان توجه چندانی نشده و در نتیجه در این حیطه عملکردها خیلی ضعیف بوده است.
Keywords: Higher education, goals, graduate studies, curriculum مقدمه در چند دهه اخیر، دانشگاهها تحت تأثیر ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، دستخوش دگرگونیهای بارز و آشکاری شدهاند (Atashak et al, 2013).
با عنایت به موارد یاد شده، پژوهش حاضر پاسخ به دو سؤال را دنبال میکند: 1- آیا در تدوین هدفهای برنامه درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان اصول علمی برنامهریزی درسی مانند: توجه به نیازهای جامعه، نیازهای دانشجو و نظر متخصصان برجسته رشته (دانش) مورد توجه قرارگرفته است؟ 2- در تدوین و عملیاتی کردن هدفهاي برنامه درسي، هر یک از هدفهای آموزشی، پژوهشی، ارائه خدمات و کارآفرینی تا چه اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ روش پژوهش برای انجام این پژوهش از روش مطالعه کیفی (مصاحبه) استفاده شده است.
در سطح توجه به نيازهاي جامعه از مجموع 35 نفر از اساتيد، 21 ن فر (60 درصد) آنها عنوان كردهاند كه نيازهاي جامعه در هدفهاي برنامه درسي مورد توجه قرار نگرفته است.
Quarterly Journal of research and of planning in higher education, No. 17: 33-57[Persian].
Evaluation of the quality of academic curricula (Adult Education), Quarterly Journal of studies curriculum, Vol. 2, No. 5: 1-27[Persian].
The evaluation of the quality of teaching in the Higher Education: Some views, Quarterly Journal of studies curriculum, Vol. 2, No. 5: 81-112[Persian].
Curriculum and planning in the universities and higher education institutions, Isfahan: Jahade Daneshgahi[Persian].
Quarterly Journal of higher education and research, Vol. 2, No. 5: 19-47[Persian].