چکیده:
«لوطی » و «لوطی گری » در فرهنگ و مناسبات اجتماعی شهری ایـران ، تـاریخی دیرپا و بنیاد و آبشخور این پدیده اجتماعی و فرهنگی عمـری بـه درازای تـاریخ «جوانمردی » دارد. لوطیان به عنوان میراث زوال یافته «عیاری » و «فتوت » عامل همیشه حاضر در بسیاری از آشوب ها و حوادث سیاسی دوره ی قاجـار، بـه ویـژه حوادث مشروطیت بودند. پژوهش حاضر ضمن بررسی پایگاه اجتماعی لوطیـان ، کارکردهای آنان در دوره ی قاجار را مورد بررسی قرار داده و دلایل مـشارکت و انگیزه های آنان در فرایندهای سیاسی را تحلیل نمایـد. در ضـمن ، سـعی دارد دو رویکرد لوطیان بر حوادث مشروطه تهران و حامیان آنها را مـورد نقـد و مطالعـه قرار دهد؛ یافته های پژوهش نشان می دهد ساختار حکومتی دولـت قاجـار و نیـز بافت و ساخت سنتی شهرهای ایران به همراه دسته بندی هـای سیاسـی و مـذهبی جامعه و سنت های برآمده از فرهنگ سنتی لوطیان ، یکی از مهم ترین دلایل حضور آنان در آشوب های شهری بوده است .
Luti and Lutigari (chivalry) had a long history in Iran urban culture and social relations and the origin of this socio-cultural phenomenon dated back to the history of Javanmardi (manliness). Luties as the decadent heritage of Ayyari (vagabknd) and Fotowwat (brotherhood) were the ever presence elements of the most political riots and events during Qajar period. This research studies social status of Luties while attempts to criticize the two attitudes of Luties in Tehran Constitutional events and their supporters. Therefore، this article shows that the governmental structure of Qajar’ role and also the traditional context and composition of cities in Iran along with the political and religious assortments of the society and the manners of traditional culture of Luties is one of the most important reasons of their attending in urban riots.
خلاصه ماشینی:
لوطیان و نقش آنان در حوادث و آشوب های تهران در دوره ی مشروطیت سیدحسین رضوی خراسانی *، محمدرضا نصیری ** **** داریوش رحمانیان ***، علیرضا علی صوفی چکیده «لوطی » و «لوطی گری » در فرهنگ و مناسبات اجتماعی شهری ایـران ، تـاریخی دیرپا و بنیاد و آبشخور این پدیده اجتماعی و فرهنگی عمـری بـه درازای تـاریخ «جوانمردی » دارد.
در واقع پژوهش حاضر به دنبال پاسخ بدین پرسش ها اسـت کـه دلایـل حـضور لوطیان در عرصه های سیاسی و اجتماعی عـصر قاجـار چیـست ؟ و لوطیـان در حـوادث مشروطه تهران چه نقشی ایفا کرده اند؟ فرضیه ما بر این اصل استوار است که لوطیـان دوره قاجار به دلایل متعدد؛ نظیر تشکیلات منـسجم ، ویژگـی هـای شخـصیتی نظیـر شـجاعت و بی باکی ، ساخت جامعه سنتی و ساختار حکومت ، بی تردید عنصر همیشه حاضر و فعـال در تحولات سیاسی دوره قاجار، به ویژه مشروطیت بودند.
مقاله نادر رزاقی و ولی دین پرست «نقش تهیدستان شـهری و لوطیان و جهال تهران در انقلاب مشروطیت » اطلاعات خوبی در باب حضور لوطیان در حوادث مشروطه ارائه می دهد، اما از تحلیل مناسب برخوردار نیست و به زمینه های حضور اجتماعی آنان نپرداخته است .
عملکرد توأم با خشونت لوطیان ، دستاورد سیاسی برای مخالفان مشروطه دربر نداشـت و آزار و اذیت یهودی ها، حمله به دفاتر روزنامه های حبل المتـین ، صوراسـرافیل ، مجلـس ، رهنما، جام جم و بلدیه و کشتن وحشیانه میرزا عنایت ، سبب واکـنش سیاسـی نـسبت بـه مسببین این حوادث شد.